Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Turbo_
MEDLEM

Rätt försäljningskonto till rätt kund

Hej, hur får jag t.ex konto nr 3041 att automatiskt hamna på min kunds faktura? Nu får jag hela tiden konto 3051 när jag skapat order eller fakturor? Var finns inställningen för detta?

Detsamma gäller för konot 3054 på svenska kunder.

10 SVAR 10
Peter R
MEDLEM

Hej, se till att de artiklar du lägger in har rätt konteringskod (Kontkod i art registret). Det kanske finns andra sätt också...

Det funkar inte hos oss tyvärr, då många kunder köper samma artikel, men en del är momsbefriade och en del inte.

Det funkar visst! Jag har en del försäljning till momsbefriade kunder (export). Under konteringskoden får du välja vilka konton du ska använda vid momsplikt försäljning och icke momspliktig. Om jag förstår ditt behov rätt, så skulle du kunna använda den kolumnen som det står export till att kontera den momsbefriade försäljningen. Det gäller då att du på kunden har bockat i under Kunder - flik 2 (Fler uppgifter) att det är Export. Är det kunder så du måste göra rapport EU Periodisk sammanställning, så får du sätta rätt konto i den kolumnen under kontkod.

Hej, våra momsbefriade kunder är inom Sverige, ingen export alltså, varken till EU eller utanför. Vi säljer även mycket utomlands, det är inte där problemet ligger.

Problemet är att trots att vi använder konto 3054, vilket är momsfri försäljning inom Sverige, så läggs moms ändå automatiskt på vid fakturering. Jag menar att det är fel i programmet. Vid användande av konto 3054 borde moms inte uppstå.

sivlai
MEDLEM

Under arkiv. inställningar, företagsinställningar, kontonummer kan du ställa in ditt försäljningskonto som du använder mest, om du inte vill använda artikelnummer. 
RolfM_
MEDLEM

Förstår exakt vad du menar, vi har samma problem då vi vant oss från ett annat program där man lade in FSG kont bako kund och inte bakom artikeln. Har varit i kontakt med Visma och tydligen går det inte. Vi skulle vela ha två olika konton för uppföljningen men...

Precis så vill jag också ha det. Problemet här är att vi har över 2 000 kunder registrerade som köper samma artiklar, men en del är momsbefriade, en del betalar moms osv. Verkar inte gå att lösa detta, utan man får själv komma ihåg vilket konto den momsbefriade kunden har, vilket ställer till problem eftersom vi är flera personer som har kundkontakter, och när man fakturerar får man gå in och laborera med moms konton på själva fakturan.

Men du.. Momsbefriade, är det EU kunder du tänker på då, så det kan du ställa in på Företagsinställningar/Artiklar/lager/artikelkonteringar. Där ställer du in för EU kunder osv. Ja ser nu att Laila skrivit samma redan innan.

Nej, vi har en del rederier som kunder, och de är momsbefriade. Vi kan inte sätta de på export, för vi exporterar inte, utan det är en momsfri försäljning inom Sverige.

Vi använder konto 3054 vilket är momsfri försäljning inom Sverige, men....på fakturan läggs ändå momsen på, vilket är oerhört irriterande. Jag menar att det är en miss i programmet. Använder man ett konto för momsfri försäljning, så borde programmet fatta att moms inte skall med på fakturan.

Hej Turbo!

Om det blir moms och vilken momssats som används till fakturor i Sverige styrs utifrån artikelkonteringen du har på dina artiklar. Så du behöver ha en eller flera artiklar med en artikelkontering som har momskod 0 och som har ett momsfritt försäljningskonto. 

Annars får du på artikelraden på fakturan ange momskod 0 samtidigt som du ändrar försäljningskontot till ett momsfritt konto. 

//Linnea