Hej, hur får jag t.ex konto nr 3041 att automatiskt hamna på min kunds faktura? Nu får jag hela tiden konto 3051 när jag skapat order eller fakturor? Var finns inställningen för detta?
Detsamma gäller för konot 3054 på svenska kunder.
Hej, se till att de artiklar du lägger in har rätt konteringskod (Kontkod i art registret). Det kanske finns andra sätt också...
Det funkar visst! Jag har en del försäljning till momsbefriade kunder (export). Under konteringskoden får du välja vilka konton du ska använda vid momsplikt försäljning och icke momspliktig. Om jag förstår ditt behov rätt, så skulle du kunna använda den kolumnen som det står export till att kontera den momsbefriade försäljningen. Det gäller då att du på kunden har bockat i under Kunder - flik 2 (Fler uppgifter) att det är Export. Är det kunder så du måste göra rapport EU Periodisk sammanställning, så får du sätta rätt konto i den kolumnen under kontkod.
Hej, våra momsbefriade kunder är inom Sverige, ingen export alltså, varken till EU eller utanför. Vi säljer även mycket utomlands, det är inte där problemet ligger.
Problemet är att trots att vi använder konto 3054, vilket är momsfri försäljning inom Sverige, så läggs moms ändå automatiskt på vid fakturering. Jag menar att det är fel i programmet. Vid användande av konto 3054 borde moms inte uppstå.
Nej, vi har en del rederier som kunder, och de är momsbefriade. Vi kan inte sätta de på export, för vi exporterar inte, utan det är en momsfri försäljning inom Sverige.
Vi använder konto 3054 vilket är momsfri försäljning inom Sverige, men....på fakturan läggs ändå momsen på, vilket är oerhört irriterande. Jag menar att det är en miss i programmet. Använder man ett konto för momsfri försäljning, så borde programmet fatta att moms inte skall med på fakturan.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.