Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa kreditfaktura och bokföra den

Vill bokföra en kreditfaktura från leverantör, känns fel att skriva minus framför summan.Vilka konto ska man använda?.
Från en verkligen nybörjare på bokföring

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej andersemanuel

Jag är också ”grön” på det här med bokföring - men utan att gå in på val av konto – har jag har uppfattat det så att har jag behov av att sätta ett minus framför ex vis ett Debetbelopp så skriver jag beloppet utan minustecken i ”andra kolumnen”, dvs. i Kreditkolumnen – och viseversa. Flyttar man ett belopp från ena kolumnen till den andra blir det genomgående omvänt tecken.

Skall bli intressant att se vad expeterna säger om detta synsätt. Håller det genomgående – eller finns det några ”berömda undantag” som bekräftar regeln?

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kör du leverantörsreskontra? I så fall finns vid registrering möjlighet att välja kreditfaktura annars är det som Roffe beskriver det, man spegelvänder kontering jmf med normal faktura. Krångligare än så är det inte .

Mikael pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, allt är enkelt när man kan det. Sakta men säkert lär jag mig 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra
Fråga på bara

Micke

Hej!

Normalt sätt föranleder en Kreditfaktura att man tidigare har fått debitfaktura. OM så är fallet leta upp ursprungsfakturan i listan på Leverantörsfakturor och markera den. Välj sedan nu "Kreditfaktura" och välj kreditera hela fakturan.
Du kan sedan boka om eller boka bort de rader som inte överensstämmer med krediten. Till och med ändra belopp utan problem.
Det viktiga här är att du får en markering på debitfakturan att det finns en kredit kopplad till den och vise versa på krediten.
Då får du full spårbarhet...

du kan också endast kopiera leverantörsuppgifter om du vill skriva in alla belopp själv om dem skiljer sig för mycket från Debitfakturan.
sivlai
MEDLEM

Det är ju inte säkert att en kreditfaktura hör ihop med en tidigare debetfaktura. Det kan ju vara flera fakturor och så har man fått en kredit som hör ihop med en hel bunt fakturor. 
Om man inte använder sig av reskontra så gör man helt enkelt som ovan, debet 2440 och kredit kostnadskontot och ing moms. När man sen får pengar tillbaka eller om man låter beloppet stå kvar som en fordran och drar av det på nästa betalning, bokar man bort debetbeloppet.