Hej Christer,
Gör så här:
När du lägger upp kunden så gå in på flik 2 och fyll i följande uppgifter:
UPPGIFTER VID ROTARBETE
- Fastighets - /Lägenhetsbeteckning
- Organisationsnummer om det är en BRF
Prislista (helst en MED moms då du skall ange alla priser till kund inklusive moms för att undvika en eventuell tvist SAMT att ROT avdraget skall vara inkl. moms.
Sen går vi vidare till ARTIKELREGISTRET
Här markerar du vilka artiklar som skall användas till beräkning av ROT/RUT samt även markera vilken typ av tjänst det gäller.
Nu är det (äntligen) dags att få betalt för det utförda arbetet.
Gå in på ORDER (om du använder dig av detta) eller FAKTURA.
Fyll i kunduppgifterna och markera kryssrutan INNEHÅLLER HUSARBETE sant ROT
Nu fyller du i alla artiklar du sålt (varor och tjänster)
När allt är ifyllt går du in på FÖRDELA SKATTEREDUKTION om det är flera personer som skall "dra av" roten.
Programmet föreslår normalt en lika stor fördelning på samtliga personer, men du kan ändra fördelning och belopp om du inte kan dra av fullt föreslagen rot.
Gör en provutskrift av fakturan. Du bör då få en ruta längst ner på fakturan med information om ROT avdragets storlek samt en klausul om att om du inte får full täckning från skatteverket för roten att du kommer kräva kunden på mellanskillnaden.
Jag hoppas att jag inte glömt något.....
Davor P