Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Skriva ut flera fakturor till en gemensam pdf fil

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-27 15:35 )

Jag vill ha möjligheten att skriva ut flera fakturor till en pdf fil. Hur ska man göra det? Det kunde man göra i f.d versionen (2013).

w

16 SVAR 16
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Skriva ut flera fakturor till en pdf fil? - Fakturering/Administration

Hej!
Menar du att du vill skriva ut flera fakturor till olika kunder till en och samma pdf-fil, eller missförstår jag din fråga?
Utveckla den gärna lite mera så ska vi titta på om det går att lösa.
Highlighted
NY MEDLEM

hej Joakim,
jag vill kunna skriva ut fakturor från t.ex. nr 100 t.o.m.230 i en och samma PDF-fil för att skicka det till kund som ett dokument-
Det kunde man göra i tidigare versioner av programmet genom att välja skriv ut, därefter välja PDF och markera fakturor och sedan interval /från-till/.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej igen!
Då är jag bättre med på hur du menar.
Det går att lösa om du har en pdf-skrivare installerad på datorn. Det finns gratisversioner att ladda ner på nätet om du inte redan har en.

När du i version 2014 skriver ut ett intervall av fakturor kan du välja att förhandsgranska utskriften. I förhandsgranskaläget kan du klicka på skrivarsymbolen uppe till vänster och där välja din pdf-skrivare. Då sparas hela listan med fakturor som en pdf-fil som du kan mejla iväg till kunden.
Highlighted
NY MEDLEM

stort tack Joakim
Highlighted
NY MEDLEM

vilken pdf-skrivare fungerar? den jag valde gjorde 1 fil per faktura
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej Eva!
De jag har provat med heter doPDF v7 och Cute PDF Writer, men jag tror säkert att flera andra alternativ fungerar också.

Viktigt är att du väljer Förhandsgranska och inte Skriv ut/Skicka när du har valt vilken typ av fakturor du vill skriva ut ett intervall av, alltså Normala fakturor, Kreditfakturor eller vilket alternativ du nu väljer. När du hamnar i förhandsgranskaläget kan du scrolla ner i listan som visas på skärmen för att se alla fakturor som kommer ligga med i filen. Klicka sedan på skrivarikonen uppe till vänster, välj din pdf-skrivare och spara ner hela filen någonstans på din dator. Den filen kan du sedan mejla vidare till den som ska skriva ut alla fakturorna.

Vill du testa dig fram skulle du kunna gå in i Övningsbolaget, kopiera några fakturor och sedan följa mina anvisningar för att se hur det fungerar innan du gör det skarpt i det riktiga företaget.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, Detta har jag också provat. Men... då får alla fakturorna återigen en bock att de är utskrivna. Kan man inte göra så att i förhandsgranskningen så står det "Preliminär" eller "kopia" på alla samt att de INTE BLIR ibockade som utskrivna.
Highlighted
ANSTÄLLD

Tack för återkopplingen på förslaget. Mycket riktigt markeras de som utskrivna även när de skrivs ut från Förhandsgranska, vilket givetvis kan vara både en fördel och nackdel beroende på vem man frågar. I flera fall är det precis det man önskar men jag kan hålla med om att det kanske inte är vad man förväntar sig i förhandsgranskningen. Så det här är bra input i sammanhanget.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Helene, vi är en byråstöd kund som producerar kundfakturor i relativt stora volymer åt våra kunder. Vi önskar, som GPC Tryck, att förhandsgranskningen inte leder till att fakturan blir markerad som utskriven.
Att använda Cute som intervallutskrift i pdf-format löser till viss del vår rutin vid fakturahanteringen men dessvärre inte inte den numera manuella "avbockningsprocessen".
Tacksam för hjälp/svar.