Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skuld kvar i lev.reskontra på ett kredit-belopp, fakturan betald och klar

Jag har en rest i lev.reskontra men inte i bokföringen. Fick en kredit på en del av lev.fakturan. När jag gjorde betalningen skapades en till betalning på kreditbeloppet. Finns ingen betalning att göra på restbeloppet i "betalningar". Har försökt få bort med att skapa kredit/packa om register m.m. Såg en som tidigare haft samma problem och skulle skicka in en säkerhetskopia till er så att ni kunde skapa en ny rad i "betalningar" för att få bort den. Kan det gå att göra lika i detta fall?

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Om jag förstår dig rätt har du en öppen kreditnota i reskontran som inte ingår i saldot på 2440 Leverantörsskulder? Ett sätt torde kunna vara att manuellt "betala" kreditnotan mot konro 2440, då tar debet och kreditposterna ut varandra.

Eller är det så att du inte ser kreditbeloppet i Betalningar för att du har dolt kreditnotor? Kolla om du har bockat i den rutan först, innan du gör nåt mer.

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica!

Den faktiska kreditfakturan är bortplockad med betalningen så det är grönt där men när jag gjorde betalningen så skapade SPSC en ny betalning på kreditbeloppet för att kunna skicka fil till Nordea (något jag läst mig till). Denna "nya" kreditnota har jag av misstag godkänt som utbetalningsjournal och nu ligger det en restskuld på ursprungsfakturan på detta belopp. Vet inte riktigt hur jag får bort den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Adec!
Enklast är det att du kontaktar vår support, så kan vi koppla upp oss och se hur det ser ut hos dig. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för svar. Jag har försökt med supporten men de vill inte hjälpa till för jag har inget gällande avtal. Har jobbat med Visma SPCS så länge att jag inte ser att jag behöver det varje år utan kan hoppa över några. Finns det något sätt att få hjälp ifrån dom i alla fall?
Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att få hjälp av vår support så kräver vi serviceavtal eller ärendekostnad, men tråden kan vara kvar om du får svar av någon annan kund. 

Hej, det är jag, Annica, igen ! 
den restskuld du har på ursprungsfakturan bör du kunna "betala" mot konto 2440 och därmed få bort den. 

Tag först en säkerhetskopia så du kan backa tillbaka om detta inte fungerar! 

Gå in på själva fakturan, fliken Betalningar så ska du se det faktiskt betalda beloppet och det obetalda beloppet. Där väljer du sen Ändra betalstatus i huvudet på sidan, och väljer belopp att "betala" (=restbeloppet) och konto 2440. 

Kolla sedan om du fått kontot och reskontran att stämma. Om inte, har jag tyvärr inga mer idéer 😞 Men om det skulle bli ännu mer fel kan du alltid gå tillbaka till backupen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica, Champion
Tack snälla du för hjälpen. Det fungerade. Nu lärde jag mig något nytt, kul. Är mycket tacksam ska du veta.
Ha en trevlig kväll/Lena