Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_22
MEDLEM

Sökväg till sharepoint - går ej att lägga in så flera kan spara t ex verifikat i mapp i office365

Hej hur lägger jag in en websökväg (det blir ju så när man använder sharepointmappar) som flera personer kan använda? När jag försöker lägga till en sökväg läggs min identitet till i sökvägen och då blir min kollega nekad att lagra där - så hur lägger jag in sökvägen så alla kan lagra på samma sökväg. Tex säkerhetskopior och verifikat, betalfiler?

T ex:

C:\Users\lofi_TF\Truckreparatören\Administration - Dokument\Ekonomi och bokslut\Verifikationer kan inte min kollega använda för lotfi_TF är enbart min sökväg.

Tänker att någon säkert snabbt vet hur jag ska lägga in för att få det att funka! Tack på förhand! 

/Lotta 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lotta_22 

Jag är nog inte riktigt med på vad du behöver hjälp med. När du ska skapa en säkerhetskopia så får du själv välja var den ska sparas. Sparar du på c:/ så ser inte dina kollegor säkerhetskopian utan du får bläddra dig fram till er server och den mapp som är avsedd för era säkerhetskopior. 

Om du inte hittar serverdatorn i nätverket kan du ansluta direkt mot serverns datornamn istället. Vet du inte serverns datornamn tar du reda på det genom att placera dig vid servern och högerklicka på ikonen Den här datorn/Dator. Välj Egenskaper så ser du serverns datornamn under Datornamn.

Placera dig därefter på din dator. Gå in under Start - Alla program - Tillbehör - Kör, alternativt skriv direkt i fältet Sök bland program och filer i Startmenyn. Skriv två backslash och därefter serverns datornamn, exempelvis \\server, och tryck Enter. Nu ska du få upp serverns utdelade mappar.

Vild chansning att det är något av detta du söker men löser det sig inte så slå en signal till mina kollegor på supporten och hör om de har några tips. 

Hoppas det löser sig. 

/Tinna

Lotta_22
MEDLEM

Hej, vi går över från filserver på fysisk server till office365 så det gäller filer som ska sparas på virtuell server i molnet (dvs i sharefiles i office365, teams/onedrive för företag). det går inte att få länken till filstrukturen på onedrive (office365) att inte innehålla mitt användarid - min fråga är därför hur jag ska med en formel göra länken möjlig att spara för andra användare. Strukturen i filsökvägarna är att de ska innehålla C:// men mina filer ligger "online" i ondedrive/teams via sharepoint... och har en sökväg som ser ut såhär till sharepoint som jag vill lägga in i Sökvägar i Visma Administration: 

https://truckreparatoren.sharepoint.com/sites/Administration/Delade%20dokument/Forms/AllItems.aspx?i...

Så min fråga är hur lägger jag in ovan sökväg i Visma Administration 🙂

- eller stödjer inte Visma Administration Sökvägar sharpointsökvägar?

/Lotta

Hej Lotta @Lotta_22 

Tack för ditt förtydligande. Hade på känn att jag inte riktigt var inne på rätt spår 🙂

Kollade med mina kollegor som arbetar mer med tekniska frågor och fick till svar att vi inte stödjer denna typ av lösningar i våra program. I synnerhet inte om det gäller själva databaserna då de måste ligga lokalt. För att samtliga ska nå dem rekommenderar vi nätverksinstallation av typen server/klientinstallation - installationanvisningar finns här. Handlar det om filer såsom säkerhetskopior är det enklare att ni först sparar ner dem och sedan lägger upp dem i Sharepoint. 

Mycket mer info än så har jag inte att dela med mig av men jag hoppas du hittar ett sätt att arbeta som fungerar för er. 

/Tinna