Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Spara journal till Onedrive

På en Windows 10 dator med Visma 2000 så försöker jag skriva ut en journal till fil en OneDrive för företag mapp. då hänger sig Vismaprogrammet så att man måste stänga programmet med Aktivitetshanteraren. Är det någon som har haft liknande problem och kanske även har löst det?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avinstallerade Windows 10 och återgick till det gamla efter två veckor för 10 ställde bara till problem. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!

Det är inget jag känner igen sen tidigare. Finns filen sparad på OneDrive eller laddas den aldrig upp? Har tyvärr inte möjlighet att testa mot OneDrive men testade mot Google Drive vilket borde fungera på liknade sätt. Sitter också på en Windows 10 maskin men det fungerade utan problem att spara ner en journal via fil direkt till Google Drive.

Fungerar programmet som det ska om du istället väljer att spara journalen lokalt på datorn? En workaround är i så fall att först spara filen lokalt för att sedan spara ner den på OneDrive. 

/Fredric 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
tack för svar. filen laddas aldrig upp. det går dock att spara ner den lokalt och sedan kopiera den manuellt till OneDrive.
Jag löste det dock genom att starta Visma administration som administratör. då kunde Visma skriva till OneDrive. Jag har på känn att det har att göra med tredjepartprograms rättigheter att skriva till OneDrive men jag är inte säker och har inte tid att gräva nu. Det skall dock sägas att det gick bra att genom Visma på en windows 7 maskin skriva direkt till OneDrive så problemet kan härledas till Windows 10 (supprise)
/Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan_Gustavsson!

Ok, tack för återkopplingen, stor sannolikhet att du har rätt i detta. Bra hursomhelst att du kom vidare. Jag tar detta med dom ansvariga på utvecklingsavdelningen, så att även dom får vetskap om detta.

Tack för ditt inlägg
JoannaNorlander
ANSTÄLLD

Hej Johan_Gustavsson,

Tack för att du delade med dig av detta i vårt forum!

När det gäller att spara filer från Administration till en molntjänst så finns det risker om det är så att uppkopplingen på något sätt bryts under tiden som informationen sparas. När det gäller exempelvis journaler eller säkerhetskopior så rekommenderar jag därför att alltid först sparar dem lokalt innan man laddar upp dem. Är det så att kopplingen på något sätt bryts under tiden filen sparas så kan återkopplingen till Administration gå fel och medföra att programmet slutar fungera eller att informationen från återkopplingen inte sparas på ett korrekt sätt i databasen.

Detta är även en anledning till att vi starkt avråder från att ha hela företagsmappen i en molntjänst då detta kan innebära så allvarliga fel i databasfilerna att det inte längre kommer fungera att arbeta i företaget. Jag förstår att det inte är fallet här, men jag vill passa på att ge denna information till de användare som eventuellt går in och läser i den här tråden och har denna lösning.