Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

uingman
MEDLEM

Statistik per artikelgrupp och kundkategori

Behöver skriva ut statistik: Omsättning per kundkategori och artikelgrupp samt antal artiklar per kundkategori och artikelgrupp. Hur göra?

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Har du testat rapporten Försäljning per kund och artikelgrupp? Du når den via Arkiv - Rapportgenerator - Läs in rapport (i mappen spcsrapp som följer med installationen av programmet).

Om grunden på den rapporten är bra kan vi nog hitta något sätt för dig att anpassa den i Rapportgeneratorn. Återkom med feedback så tar vi det därifrån.
uingman
MEDLEM

Hej!

Rapporten ser bra ut MEN jag behöver summera ca. 150 kundnummer på varje Kundkategori. Därför behöver jag även valet Kundkategori.
MVH//Ulf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ulf,

Testa följande:

I Rapportgeneratorn, kopiera rapporten och namnge kopian. På kopian ställer du dig på fliken 2. Datamodell mm. I den lilla tabellen Fält ställer du dig på sista raden och trycker på listpilen för att välja upp ett nytt värde. I dialogen Fält markerar du Kund till vänster och Kundkategori till höger, sedan trycker du på plocka.

När du nu förhandsgranskar den här rapporten i Rapportgeneratorn, med skrivarikonen, hittar du Kundkategori i Urvalsrutan. Skriv in koden för en kundkategori och välj Bildskärm för att granska resultatet.
uingman
MEDLEM

Det fungerade utmärkt! Tack.
En fråga till ang. statistik: Jag behöver veta antal sålda artiklar per artikelgrupp och kundkategori. Tacksam för hjälp igen!
MVH//Ulf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm.. jag får nog fundera lite mer på den. Jag återkommer efter helgen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Ulf,

Jag hittar inget enkelt sätt att fixa det sista. Det går garanterat att göra men det behövs lite tid för att prova sig fram och kombinera registren eller justera designen på någon av de befintliga rapporterna. Mina försök gick inte så bra där.

I sådana här lägen är det annars våra samarbetspartners som hjälper till och skapar rapporter på beställning. Kontaktuppgifter till dem hittar du här: http://kampanj.vismaspcs.se/af/

I annat fall kan du kopiera en befintlig rapport likt du gjorde med den förra och försöka trixa fram en kombinerad rapport eller använda instruktionerna i det här dokumentet: https://www.vismaspcs.se/visma-suppor....

Behöver också få fram detta - blir svårt att rapportera till FTI utan denna funktion! 

Hej Trikem10,

För att lösa detta behöver du antingen arbeta i Visma Administration 2000 och göra justeringen i rapportgeneratorn själv eller så får du kontakta någon av våra duktiga partners som kan bygga en rapport åt dig. Väljer du att försöka själv så kan du kanske ha användning av programhjälpen och avsnittet Skapa rapport via rapportgeneratorn

 

Vill du komma i kontakt med en av våra duktiga konsulter? Sök upp dem på kartan längst ner på sidan partners och återförsäljare eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag skulle behöva få ut statistik på en viss kundkategori från en specifik leverantör. Går det att få fram bland rapporterna? Jag har provat like olika, men kan inte komma på en bra lösning. Har även provat att göra om rapporterna, men kan inte få fram denna informationen. Har ni någon bra lösning på det?
Mvh
Lotta
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lotta, menar du då att du vill se antal artiklar från en viss huvudleverantör som sålts till kunder inom en viss kundkategori? 

Med rapporten Artikelstatistik - kunder kan du göra urval på huvudleverantör och se alla kunder som har köpt artiklarna. Specat per artikel. Jag antar att detta inte är en önskad uppställning ens om du kunde göra urval på kundkategori? 

Spontant kommer jag inte på hur du får ut de uppgifterna med en enda rapport men bekräfta gärna om mina antagande är korrekta så funderar jag vidare. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene,
Helt rätt 🙂 Jag vill ha det per kundkategori, så du får gärna fundera vidare. Jag har gjort nya mallar av lite olika alternativ, men får inte ihop det. Det finns ytterligare en sökväg och det är om man kan koppla kundkategorin tillsammans med kortnamn (vi har leverantörsnamnet där).
Mvh
Lotta
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Lotta, det närmaste jag kan komma är att använda rapporten Fakturasammandrag - Artiklar, som finns att ladda ner på vår hemsida. Lägger man till fler urval i den rapporten i Rapportgeneratorn så går det att begränsa den mycket mer för att exempelvis få ut uppgifter om artiklar från en viss huvudleverantör i kombination med kundkategori. Jag skickar ett exempel till dig på mejlen. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene,
Toppen! Jag har gjort om lite i utseende på rapporten och fått den precis som jag vill ha den 🙂 Tack så mycket för hjälpen!
Mvh
Lotta