Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Struktur i paketartiklar försvinner

Hej.

 

Visma Administrtion 2000 Version 2019.3 nätverk 2 användare

 

Min kollega har uppmärksammat att strukturen i paketartiklar ibland försvinner. Vilket gör att vi får 100% täckningsgrad på den artikeln på order/offert samt att ingående artiklar ej räknas av/reserveras från lagret.

 

Noterat att de artiklar som vi haft på en offert verkar vara drabbade av försvinnande struktur oavsett om man genererar order från offert eller registrerar artikeln på en order manuellt senare.

 

Min kollega har även noterat att ibland när man tittar på en artikel i artikelregistret så finns ingen struktur. Om man ser att det finns en Summa nertill på struktursidan och lägger till en ny artikel i strukturen så kommer artiklarna som inte syntes fram igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej LGA__,

 

Jag lyckas inte få till samma scenario som din kollega men vill be dig kontrollera en sak. När du är inne på en paketartikel - Fliken 4 Struktur ser du att det finns kolumner för Offert, Order, Följesedel och Faktura. 

I de här kolumnerna väljer du hur utskriften av paketartikelns rader ska ske på de olika dokumenten. De förslag som visas kan du ändra för varje rad.

 

Om du markerar rutan för en dokumenttyp på en rad, skrivs den raden ut på dokumentet. Är rutan inte markerad skrivs raden inte ut. Raden för själva paketartikeln skrivs alltid ut.

 

Här skulle jag vilja att ni kontrollerar så rutorna är korrekt ifyllda. Om de ifyllda men ändå inte hämtas upp av programmet så behöver vi titta på din säkerhetskopia och då kontaktar du supporten samt hänvisar till det här inlägget så hjälper vi dig gärna. 

 

Hoppas det löser sig!

 

/Tinna

LGA___
NY MEDLEM

Hej 

 

Tog lite tid men har nu själv noterat något liknade i min del av programmet samt kan återskapa mitt scenario.

 

Skapar faktura med paketartikel från order.

Skriver in 2 textrader under paketartikeln på fakturan.

På nästa rad råkar jag av misstag skriva in något extra. Då jag önskar en artikelrad istället för textrad tar jag bort raden genom att klicka på soptunnan istället för att rensa. Det som händer då är att paketartiklarna i paketet ovanför mina 2 textrader försvinner (raderas) tillsammans med den raden under de två textraderna och paketets kalkylpris blir 0 kr. Det går ej att ta bort paketartikeln utan man måste makulera hela fakturan och generera en ny faktura och skriva in på nytt. Så makulerar och skapar en ny faktura med samma felskrivning och samma slutresultat med raderade paketrader.

 

Det är alltså inget gömma paketrader på utskrift utan paketraderna försvinner fysiskt i Administration. Det är lätt att missa om man har en massa rader på skärmen. Om man uppmärksammar detta långt senare har man ju inget minne av vad man gjorde :(. I detta fallet hade jag bara en paketartikel med en handfull strukturrader. Det blinkade till på skärmen och jag har 5 rader kvar istället för de 14 rader jag hade innan jag klickade på soptunnan.

 

Administration 2000 Version 2023.3 

 

 

 

 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. 

Ha en fin fredag och en trevlig helg! 
/Ebba