Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Summa ingående balans ej noll vid låsning av år

Hej
Vi började använda Visma Förening under 2013. Nu när jag ska låsa året så ger programmet ett meddelande 'Summa ingående balans på konto 1000-2999 är ej noll'

Har lagt in det vi hade i kassa och bankkonton under ingående balans så jag förstår inte var problemet finns.
Allt stämmer också nu i slutet av 2013 då verifikationerna är inlagda.
Kan ni hjälpa till så året kan låsas?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du får det här felmeddelandet beror det på att summan av tillgångarna är större eller mindre än summan av skulder och eget kapital. Båda sidorna balanserar alltså inte. För att du ska kunna låsa ett bokföringsår måste summan av den ingående balansen vara noll. Ett sätt att kontrollera detta är genom att skriva ut balansrapporten för aktuell period och se vilka värden som finns inlagda.

Tittar du under Bokföring - Ingående balans ska summan längst ner i kolumnen Föreningen tot vara 0. Är den inte det så balanserar inte dina inlagda värden och du behöver justera dem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här ser det ut, Var ska jag balansera måste en verifikation skapas för resultatet eller sköter programmet det själv?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Du kan skriva beloppen direkt här inne i kolumnen Föreningen tot. Summan på raden längst ner måste vara 0 för att det ska balansera. Som det ser ut verkar det saknas konteringar på dina skuldkonton, klass 2. Vilka belopp och på vilka konton du ska lägga in dem kan jag tyvärr inte säga eftersom det är en uppgift som du behöver läsa ut från det föregående årets balansrapport.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim,
Jag har precis samma problem som ovan. Jag fösöker lägga in belopp på 2xxx konton för att få något att bita på Summan längst ner, men gör tydligen något fel för inget händer. Jag har försökt med eget kapital och årets resultat. Vi har inga "skulder" i föreningen så jag förstår att jag måste använda något som beter sig som en skuld.
Kan du hjälpa mig med ett exempel? Det kan vara helt fake, bara jag lyckas få till något som beter sig som en minus-post så kan jag skälv räkna ut vilket konto som är bäst lämpat. Gärna en dump från en verifikation och ingående balans liknande den ovan där reultatet blir 0.

Hej Anna! 

När det gäller skulderna ska du lägga in dem med ett minustecken framför beloppet. Medans tillgångarna lägger du in utan tecken. Då ska beloppen ta ut varandra så det blir differens 0 längst ner. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma förening.

Första året som vår förening har använd  Visma förening som bokföringsprogram.Jag får ett felmeddelande när jag ska låsa 2015 som är:

Summan på ingående balans på konto 10000-2999 är ej noll.

Har bokfört ingående balans med ett belopp,  på saldo inget bokfört på debet eller kredit kontot. hur göra för att låsa 2015

Mvh/Christina