Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Swish, registrera det som en samlad dagsverifikation

vi får in swish betalningar för skytteaktiviteter vi har på kvällstid. Hur jag ska bokföra dem på enklast sätt men ändå på ett tydligt sätt för revisiorerna i Visma Förening är det jag funderar på.

en tankte jag har är att ta alla inbetalningar som en och bifoga en swishrapport för den dagen som verifikation ... eller ange varje inbetalningen anges som varsin verifikation?

Fördel nackdel och finns det något regelverk hur det ska hanteras? 

 

Innehållet i denna tråden är kontrollerat av Visma Spcs 220628

4 SVAR 4
KjellP
CHAMPION

Jag tar ut en lista en gång i veckan från banken (Swedbank) och öppnar den i Excel. Där skapar jag ett bokföringsunderlag.
Lite mickel med att anpassa kolumner, summering och utskriftsformat, men det blir tydligt och klart. Efter att gjort så några gånger är det inte så svårt längre.
Regelverk för detta vet jag inte, men det ska ju fungera praktiskt också.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Följande information har jag kopierat från boken Redovisa Rätt: 

Med kontanta in- och utbetalningar avses betalning med sedlar och mynt, mottagna checkar och andra betalningsanvisningar som omedelbart kan omsättas i pengar, däremot inte betalningar som sker över bankgiro, plusgiro, internet eller via mobiltelefon, mot kontokort eller med checkar utställda av företaget. Varje köpnota utgör en enskild verifikation, men de köpnotor som upprättas under en dag kan bokföras i sammandrag i en post.

Jag tolkar det alltså som att du kan göra som du själv föreslår, skapa en verifikation per dag där du tar med samtliga inbetalningar, dock specificerade och inte som en klumpsumma. Att bifoga en swishrapport som underlag kan ju inte heller vara fel. Vill du vara helt säker på att du gör rätt tycker jag du ska dubbelkolla med din revisor. 
liviatoje91
MEDLEM

Hej! Har funderingar inom samma ämne.

Efter jag sammanställt en rapport med swishöverföringarna från banken, på vilket konto ska inbetalningarna sedan bokföras på?

 

Livia

Hej @liviatoje91 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det beror lite på hur det ser ut hos dig. Vi har skrivit bokföringstipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish. Kika på det och återkom gärna om du har några följdfrågor eller funderingar så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin vecka

/Tinna