Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta bort gamla artiklar

Hej!
Finns det någon möjlighet att ta bort gamla artiklar från artikelregistret? Jag har fått en ny prislista från min leverantör som innehåller nästan 17000 artiklar. Det tillkommer 2-3000 artiklar varje år samtidigt som det försvinner nästan lika många. Det bygger upp registret varje år. Jag skulle behöva rensa bort gamla artiklar.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror det är svårt om det finns historik på ett artikel nummer, men kan du inte bara inaktivera de som inte gäller längre?
Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret Carina!
Jo, jag kan inaktivera eller ta bort gamla artiklar manuellt, men mitt artikelregister innehåller nu över 40 tusen artiklar och jag behöver bara de senaste 17 tusen som min leverantör har i sin prislista. Plus ett antal tusen som andra leverantörer har. Det blir omöjligt att markera över 20 tusen art. manuellt och sen ta bort dom. Och jag kan inte heller bara radera registret och börja om från början, det skulle också bli ett Sisyofosjobb.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ops många artiklar, glad vi inte har så många. Önskar dig lycka till!
Carina
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ett tips är att använda funktionen Kommando - Markeringshjälp. Där kan du genom olika urval automatiskt markera de artiklar som ska raderas. När de sedan är markerade kan du ta bort alla på en gång.

En förutsättning för att kunna ta bort artiklarna är att de inte har något lagersaldo och att alla transaktioner på artikeln har bokförts genom en lagerförändringsjournal. Om så inte är fallet går det endast att göra dem inaktuella, men även då kan du använda markeringshjälpen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har samma problem, men ännu fler artiklar...

 

Hur kan jag via markeringshjälpen hitta alla artiklar som vi aldrig sålt något av?

 

Hej Andreas,

Tänker mig att du skulle kunna göra såhär: 

 

För att se samtliga artiklar som du inte har sålt någonting av alls: 

Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv endast =

 

För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (exklusive) 10 december:
Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <20191210

 

För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (inklusive) 10 december: 

Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <=20191210,=

 

Hoppas detta kan underlätta för dig. 

/Tinna