Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tull och moms

Hej!
Jag har en fråga om hur man bokför fakturan från DHL med tull och moms. Jag vet att det är många som har frågat och jag vet att jag har läst nästan allt som finns men det kvarstår fortfarande frågor kring nya konton och själva bokföringen. Så snälla hänvisa inte mig till andra inlägg utan svara mig som konkret som möjligt.
1. 2645 eller 2641? Jag använder själv 2640 Ingående moms (ingen momskod )- kan jag använda det här också
2. 2615 redan finns med ett annat namn( momskod 30). Ska jag byta namn (till vad då?) eller skapa ett nytt konto( 2616,2617 redan finns)
3. Konto för varuinköp på fakturan från Kina - jag brukar använda 4010 Varuinköp (ingen momskod), får jag göra det nu också
4. Ska jag skapa konto 4545 och 4549 själv ?
5. Vilket konto för Tillägg på DHLs faktura ?



Så hur ska jag bokföra hela den här skönheten ?

Tusen tack för alla konkreta svar!
8 SVAR 8
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

  1. Det går bra att använda även 2640, men kontot måste ha momskoden för ingående moms (48) för att den ska komma med i momsrapporten.
  2. 2615 användes till och med 2014 för utgående moms på inköp från annat EU-land. Du kan antingen ändra benämning och momskod på kontot (60), eller skapa ett nytt konto på ett närliggande ledigt nummer. Mer information hittar du här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/default.htm#online-help/b-accounting-vat-...
  3. 4010 går fint att använda för att bokföra fakturan från leverantören.
  4. Om du saknar dessa går det bra att skapa dem manuellt. Ange benämning och momskod enligt instruktionen under länken i punkt 2.
  5. Eftersom fakturan på DHL hör till det varuinköp du gjort rekommenderar jag att använda samma konto som för varuinköpet, 4010. Momsen bokför du mot 264x-konto med momskod 48.
Lotta_38
MEDLEM

Hej igen, min faktura från DHL ser annorlunda ut.. Och jag fattar inte vad som ska in vart i konteringen. Vi har köpt in fotolampor från Kina. Jag har bokfört själva Inköpen på 1930 och 4000. 

Nu har ju tullfakturan kommit.. och ser ut så här. Vilka belopp ska in under vilka konton? Jag har läst andra trådar som ska handla om samma sak men får inte ihop de med min faktura. Inte heller länkar ni länkar till får mig att förstå vilka summor som ska konteras på vilka konton.... 😕  



Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Eftersom det endast är tull och skatter/utläggsersättning på din faktura bokför du dessa mot samma konto som inköpet. Momsen bokar du på konto 2641.

/Elin
Lotta_38
MEDLEM

Okey, så när fakturan är betald så tar jag den mot 238,50 kr 1930 kredit, 226 kr 4000 debet och 12,50 kr 2641 debet? Och 4000 är rätt konto att bokföra mot? Ibland tycker jag mig kunna läsa att jag tex i det här fallet skulle kunnat använda 5410 också? eller? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det stämmer.

Konto 4000 används om det ett inköp där du sedan säljer varorna vidare till kund och konto 5410 används om det är ett inköp där varorna sedan används i din verksamhet.

/Elin 
Lotta_38
MEDLEM

Ja det ska egentligeln var a5410 då, jag fick svaret 4000 i en tidigare tråd... Så jag ändrade från 5410 till 4000, ska jag ändra tillbaka då igen 🙂 eller spelar det egentligen ingen större roll när det bara gäller den här saken? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Jag tycker att du kan boka om det till 5410 i så fall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra faktura för tull.

Jag har en faktura som ser ut såhär;
Utlägg tull 582 kr
Hanteringsavgift 200 kr
Tullräkningsavgift 35 kr

Totalt netto 817 kr
totalt brutto 867 kr.

Dvs moms på 50 kr. Jag kan anta att det är på hanteringsavgiften?

Hur konterar jag denna?