Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutakonto

Vad är det som gör att ett belopp blir bortskrivet när jag registrerar en inbetalning i EUR. Detta innebär att 1980 kontot inte stämmer dvs inbetalning mot vad det faktiskt finns på kontot. T ex en inbetalning 106 344 EUR - SEK 1 010 268 kr blev 19 141,92 kr bortskrivet när jag skriver ut inbetalningsjournalen. 

Fakturering sker i EUR och inbetalning, men allt redovisas sedan i SEK i bokföringen dvs 1980 kontot när jag kört journalen. 

 

3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Tittar du på inbetalningsjournalen ska du kunna se vilket konto som beloppet blir bortskrivet mot. Kan det vara som så att det är mot ett konto för kursdiff? 
När du skapar fakturan får du lägga in dagsaktuell kurs och likadant när inbetalningen sker. Är inte kursen densamma båda dagarna uppstår en kursdiff och det kan jag tänka mig har hänt i ditt fall. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett tydligt och bra svar på min fråga.

Ja, det är ett konto för kursdiff som beloppet blir bortskrivet mot.

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Nästa gång du får en inbetalning i en annan valuta så var uppmärksam på vilken valutakurs som är inlagd i programmet. Du kan manuellt ändra på inbetalningen eller uppdatera under Arkiv - Inställningar - Valutakurser.

För att få rätt saldo på 1980 kan du göra en manuell verifikation där du använder kontot för kursdiff som motkonto.