Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Varför går det inte att ha minusposter på rotfakturan per rad?

Går det att utveckla filen med rotfakturor så att det går att ha minusposter i fakturan.
När vi lämnar en offert händer det att kunden t.ex väljer en billigare produkt eller att något ändras
från offerten vilket gör att det blir avdrag på fakturan därav minusposter per rad. Just nu ser jag inget annat alternativ än att skicka in ansökan till skatteverket manuellt vilket tar otroligt lång tid eftersom jag måste räkna ut allt manuellt innan. Att kunna skicka en fil underlättar otroligt mycket! :-). Har ni något annat tips på hur jag kan lösa ansökan på ett enklare sätt?
19 SVAR 19
COMMUNITY MANAGER

Re: Varför går det inte att ha minusposter på rotfakturan per rad?

Hejsan! 

Jag funderar på om det går att lösa på något annat sätt för dig och behöver därför ställa ett par frågor. När du skapar fakturan, varför har du med artikeln trots att den inte ska faktureras? Vore det inte enklare att ta bort artikeln på fakturan? 
Återkom gärna hur du använder programmet så får vi kika vidare på det. 
NY MEDLEM

Hej, 
När kunden får en offert kan det ibland bli ändringar i offerten då kunden väljer att ta bort något eller väljer något billigare material. Vi vill ju redovisa för kunden att vi gjort avdrag för detta. Vi ska ju även rapportera rätt gentemot skatteverket vad gäller material och arbetstimmar för olika yrkesgrupper. Mvh Maria
NY MEDLEM

Hej,

Det är klart att det måste gå att ha minusposter på en rot-faktura. Kan ju t ex vara en rabatt som kunden ska ha, som ska synas tydligt på fakturan. Det kan också vara att man tidigare har delfakturerat och när man slutfakturerar vill man tydligt kreditera det man redan fakturerat för att göra det tydligt för kunden.

Det verkar lite konstigt - om jag inte fullständigt missförstår dig - för tidigare kunde man göra detta i Admin 500. Ett kanske inte optimalt, men ändå tips, är annars att uppdatera till Admin 1000, där detta fungerar.

//Tina

NY MEDLEM

Hej,

Ja det fungerade att skicka in filen till skatteverket med minusposter på en rot-faktura i den tidigare versionen innan de kompletterande uppgifterna behövdes så förhoppningsvis går det att göra något åt om det prioriteras hos utvecklingsavdelningen.

/ Maria LP

NY MEDLEM

Hej,

Menar ni att det fortfarande går att göra minusposter och få ut dem med korrekt ROT-avdrag på fakturan, men att det ändå kommer bli fel när jag ska skicka in filen ?!?

//Tina

NY MEDLEM

Hej,

Ja det går att göra minusposter i fakturan när det gäller materialkostnaden ( arbete vet jag inte eftersom vi inte har gjort någon med arbete). När jag skickar in filen till skatteverket kommer ett felmeddelande som säger att det inte går att skicka in filer med minusposter. Det blir ju aldrig minus på totalen så i filen görs väl en sammanställning där de minusposter som finns borde räknas av mot totalen.

/ Maria
NY MEDLEM

Tack för ditt klargörande Maria. Jag väntar med spänning på Vismas kommentar.

//Tina

COMMUNITY MANAGER

Om du lägger minusrader på fakturan kan kundens del att betala bli mindre än skattereduktionen. När du väljer att skriva ut fakturan får du meddelande "Beloppet kunden ska betala understiger skattereduktion. Den är därför inte ansökningsbar enligt rutinen för Skattereduktion Husarbete. Ansökan måste göras manuellt på Skatteverkets hemsida". Du kan välja att skriva ut fakturan men fakturan kommer få statusen Ej ansökningsbar, och du måste göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. 

Är beloppet i rutan Att betala lägre än var beloppet i Skattereduktion är? 
NY MEDLEM

Aha, nu förstår jag att vi pratar om 2 olika saker.

Jag pratar bara arbete. Om jag har arbete 10 000,- och klickar i "rot" och sedan har jag rabatt arbete -2 000,- och klickar i "rot", så blir fakturan till kunden 8 000,- och systemet förslår 4 000,- i rot.

Det som skulle kunna vara problem som har varit upp tidigare är om vi har

Arbete 10 000

Arbete - 2 000

Material -2 000

Så blir fakturan på 6 000,- och då blir den inte ansökningsbar. Detta är definitivt systemfel, för material ska inte påverka det sökningsbara beloppet - eller hur.

//Tina