Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varifrån hämtas momskoden

Vi är en liten intresseförening och ska nu fakturera medlemsavgifter för första gången.
Vi har 2 medlemskategorier och har skapat en avtalsmall för varje kategori. Utifrån dessa har vi
skapat avtalen (ca 120st) och provade sedan att skapa en faktura men fick felmeddelande om att det saknades momskod. Vi lade till "0" eftersom det inte ska vara någon moms och då gick det bra. Vad kan vi har gjort för fel? måste vi gå in på varje avtal nu och lägga till momskoden?
(för det finns väl inte i masshanteringen)

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-31

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Troligen saknar programmet information om att intäkten - fakturerat belopp - är momsfri, därav felmeddelandet

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, var anger jag det? är det via kontonr? vilket ska vi ha?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är ingen användare av just eEkonomi men i andra vismaprogram ändrar jag intäktskonto vid fakturering eller i företags programinställningar

Mikael
Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Mariann,

Momskoden hämtas först och främst från den konteringskod som du har angiven på artikeln i artikelregistret i fältet Kontkod. Är det så att du inte har någon konteringskod vald på artikeln kommer programmet istället att titta på den momskod som du har angivit i fältet Vanligast under Arkiv - Inställningar-  Föreningsinställningar - Moms.

Jag provade lite hos mig och ser att fältet för momskod blir tomt på avtalet om det varken finns konteringskod på artikeln eller en momskod angiven i Föreningsinställningarna. Min rekommendation för dig nu är att du anger en konteringskod på artikeln eller artiklarna som du har lagt in på avtalen. När du sedan skapar fakturorna ska momskoden som du angivit i konteringskoden följa med till fakturan som skapas.

Du kan läsa mer om hur du lägger in en konteringskod på en artikel i vår supporthjälp i avsnittet Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter» under rubriken Fältförklaringar och Kontkod.

Återkoppla gärna här i tråden om du har ytterligare funderingar så kan vi lösa det tillsammans.

Ha en fin dag!

/Joanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det gick bra när jag ändrade i artikelregistret (och Moms inställningen), Tack!

Med vänlig hälsning
Mariann