Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill kunna skapa räntefaktura från leverantör

Åtgärdsförslag räntefaktura leverantörsreskontra; även hantera räntekredit från leverantör.

5 SVAR 5
Linnea Norden
ANSTÄLLD

När du skapar en leverantörsfaktura i programmet så anger du vilka belopp och konton som fakturan ska bokföras på. Så det är inget speciellt för en räntefaktura du har fått från en leverantör. För att inte behöva ange konton varje gång kan du skapa en konteringsmall som du använder när du får en räntefaktura från en leverantör.

Har jag missuppfattat din fråga får du gärna utveckla hur du menar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja jag tror du har missuppfattat min fråga/synpunkt.
När jag lägger in i leverantörsreskontran kan jag välja mellan vanlig faktura, kreditfaktura eller räntefaktura. I mitt fall har leverantören skickat en räntefaktura, men med tillgodo. Jag var i kontakt med er support som bekräftade att programmet inte hanterar detta, då får man istället lägga in den som vanlig kreditfaktura.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
 
Man kan lägga in en leverantörsfaktura av typen räntefaktura men den hanteras på exakt samma sätt som en vanligt debetfaktura. Enda skillnaden är att du kan göra ett filter i leverantörsreskontralistan eller andra utskrifter så att du exempelvis ser alla räntefakturor du har fått av dina leverantörer.

Om jag förstår dig rätt har du fått en kreditfaktura på en räntefaktura där du har ett belopp att erhålla? Då finns det inget i programmet som heter "krediträntefaktura" utan man hanterar den som en vanlig kreditfaktura. Vad är anledningen till att du vill lägga det som en "krediträntefaktura"?

Hoppas jag har förstått din fråga rätt

/Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilka konton?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Kontona på kreditfakturorna kommer att spegla de konton som användes på debetfakturan fast i omvänt tecken, det är det som händer just när du står på grund debetfakturan och väljer kreditfaktura.

Mia