Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Månadslön 2016 för brytpunkt 1 - Skatt

Hej alla!

Sitter och filurer på det här med att ta ut lön till den så kallade "brytpunkt 1". Har inte tagit ut vidare hög lön då jag inte har så mycket personliga kostnader för mitt levene.

För 2016 har jag förstått att brytpunkt 1 går vid 443.200 kronor. Därefter så får man betala statlig inkomstskatt, eller har jag fattat fel?

Är det då så enkelt att dela 443.200 kronor på 12 månader för att då få fram att högsta månadslön att ta ut (36.933 kr) för att inte kliva över brytpunkt 1?

Tacksam för lite förtydligande i denna fundering... 🙂

~Andreas
  • Skatt
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du har tänkt helt rätt men du måste komma upp till 443 300 kr under beskattningsår 2016 för att du ska behöva betala 20% skatt på det som överstiger 443 200 kr. Det är som du säger brytpunkt 1. Nästa kommer vid 625 800 kr. 

Om vi leker med tanken att du har en beskattningsbar förvärvsinkomst på 443 300 kr kommer din statliga skatt bli 20 kr, det vill säga 20% av 100 kr som är mellanskillnaden mellan 443 200 kr och 443 300 kr.

I vårt skatteprogram Visma Skatt kan man väldigt enkelt simulera och se vad skatten blir utifrån hur mycket lön man lägger in. Där är det alltid baserat på årsbasis så du tänker rätt som delar beloppet med 12 för att få fram vad du kan ta ut per månad för att undvika statlig inkomstskatt.

Här kan du läsa om inkomstskatten för beskattningsår 2016

Med vänlig hälsning
Johan
Adde12
UTFORSKARE

Tack Johan!

Jag kör Visma eEkonomi.
Tar det programmet hänsyn till detta eller drar enligt den angivna tabellen?

Tack på förhand!

~Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas!

Har du ställt in Typ av skatt - Tabellskatt inne på den anställda kommer den titta på skattetabellen rakt av och dra skatt enligt tabellen. Skattetabellen har Skatteverket utformat så att du inte ska få någon kvarskatt såvida du har samma månadslön varje månad och inte har lön/ersättning från annan arbetsgivare samtidigt. Men vill man ha exakt beräkning skulle jag rekommendera Visma Skatt.

Mvh
Johan

Hej igen Johan!

Då är nog allt under kontroll. 🙂
Bugar och bockar för suverän och snabb support!

Önskar Eder en fenomenal midsommar!

~Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack detsamma och trevlig midsommar du med!

Kul att du uppskattar forumet!

/Johan