Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TeresaS
MEDLEM

Ändra manuellt i INK2S

Hej, Jag är ganska ny användare och försöker få mina siffror för 2022 att stämma med de som Revisorn skickat in . Det gäller blankett INK2S där jag vill att Ruta 4,21 ska vara samma som ruta 1,4 på INK2 (som stämmer med revisorns version). Några idéer på hur jag åstadkommer detta?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @TeresaS  och varmt välkommen som ny forummedlem 🙂

Ruta 4.21 styrs av vilka bokföringskonton som är kopplade till det specifika fältet. Om du går in under Skatteberäkning - väljer Underlag ink2 - Övrig information så kan du sedan klicka på den lilla rutan intill beloppet under rubriken "Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21)". Här kan du se vilka konton som är kopplade till ruta 4.21.

Du har alternativet att manuellt justera beloppet här eller att gå till Underhåll - Kontoplan. Där kan du trycka på pennikonen intill de konton du önskar ändra och själv välja vilket avsnitt i deklarationen som respektive konto ska kopplas mot.

Vill du att supporten visar dig i ditt program är du alltid välkommen att kontakta mina kunniga kollegor.

Ha en fin dag
/TInna

Tack, jag hittade hur man justerade rutan manuellt. Problemet med att koppla konton är att det, hos oss iaf, inte är HELA innehållet på kontot som ska ingå utan en uträkning som på ruta 1,4.

Hej Teresa!
Tinna summerar det bra.
Ifall du eller andra som läser redan har en genererad inkomstdeklarations-fil går det även att redigera den direkt. Detta görs i text-filen "BLANKETTER.SRU" som skickas in till skatteverkets etjänst. 

För detta är nuvarande SRU-Mappningen 1.4 <->7132 och 4.21 <-> 8022.

I ditt exempel (anta att du vill ändra till 1000) så ser fälten ut såhär:

#UPPGIFT 8022 1000
#UPPGIFT 7132 1000

Mappningen mellan SRU och baskonto finns på bas.se och är något jag jobbar en del med. Därav har jag en guide här.

Tack! Det är inget jag har gjort hittills, men bra att veta att det går att redigera i filen!

Hej @TeresaS 

Då tolkar vi det som om du fått svar på hur du kan göra. Tack snälla Jonathan för ditt fina inspel i tråden. 

Ha en fin dag och varmt välkomna tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna