Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ellge_
MEDLEM

Attest i eEkonomi

Har en kund som bytt från Administration till e-ekonomi. Jag sköter även registrering och betalning av leverantörsfakturor åt kunden. I Administration kunde jag registrera vem på företaget som attesterat viss faktura. Hittar inte detta i e-ekonomi, var finns det?

22 SVAR 22

1. Leverantören kommer in direkt i e-ekonomi - e-faktura ej papper.  

2. Du registrerar in för konterar fakturan ofta behövs ej detta systemet känner av hur tidigare leverantörer har konterat och skickar fakturan för attest

3. Kunden attesterar med appen eller i e-ekonomi. notiser skickas både i app och e-ekonomi. 

4. Du skickar betal filen eller kunden från e-ekonomi direkt till banken. Fördel om kunden sköter detta.

5. Återrapportering att den är betald sker automatisk - bankkoppling.

6. Du använder funktionen kassa/bank för all hantering som gäller automatiken.

 

Punkt 1. Fungerar inte för de många av leverantörerna, företaget handlar det mesta lokalt från små företag som inte har e-faktura.

Punkt 2. Fungerar inte, inget som kunden vill ha, vill inte göra detta digitalt.

Punkt 4. Kunden vill inte sköta betalningarna.

Vi pratar här om ett företag där ägarna är i pensionsåldern och fullständigt ointresserade av digitalisering.

Jag får anpassa mig till verkligheten och då är tyvärr eEkonomi uselt och Administration utmärkt.

Det var synd ..

Alla har olika lösningar..det är en fråga om digital mognad för både kund och byrå.

 

Olika vägar att gå helt enkelt...det funkar säkert om företagen skickar en e-postfaktura istället, det kan alla.

Slipper portot och gå till brevlådan.... men skickar fakturan till autoinvoice istället då kommer den direkt in i e-ekonomi.

Alternativ 2 -som jag tror passar bättre.

Att kunden får alla e-postade fakturor till sin e-post och "vidarebefordrar" de till dig, då är de attesterade redan och du slipper attest rundan...mm

 

Du får allt tolkat och klart då slipper du hela hanteringen med registreringen.

Betalningen kan du sköt om i e-ekonomi och själv betalningsattestera i banken.

Jag avråder får att att betalningsattestera i bank- det är kunden som ska betalningsattestera i banken.

 

En bra tumregel om man är många som jobbar med samma kund undantag finns med då ska fullmakter skrivas under mm. Bättre med läs behörighet i bank.