Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Datum på inkomstdeklaration

Hej,

Jag har lämnat in årsredovisning (digitalt) i Visma Skatt & Bokslut Pro för kunds AB med bokslutsår 31 januari. Dock kan jag inte ändra i deklarationsblanketterna. Ex datum för ifyllande samt lägga in outnyttjat underskott fr tidigare år, punkt 4.14.

Beror det på att skatteverket inte öppnat för inlämning av dessa än (tidigast 30/4?) eller kan det vara fel i systemet? Jag minns att jag hade problem förra året också.

 

hls Malin

 

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Malin, 

Beloppet i fält 4.14 i deklarationen går att ändra om du går till Skatteberäkning - Övriga skattemässiga justeringar när du gör din årsredovisning. 

Vad det gäller datumet på deklarationsblanketten så är detta något vi kollar över hos oss, men precis som du säger så kan du inte lägga in datum där för tillfället. Däremot så blir det korrekt i SRU-filen du skapar och skickar in till skatteverket. Datumet blir det datum det är dagen du skapat filen i programmet. 

Är det någon annan ruta eller fält du funderar på får du gärna återkomma. 🙂 
Ha en fin tisdag! 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, då kontrollerar jag det. Återkommer här om jag inte får ordning på det där.

Men då är alltså deklarationerna öppna för ABn med årsbokslut senare än 31/12-19? Med tanke på att skv inte verkar ta emot dessa än, så vill jag bara vara säker innan jag gör klart... 

Mvh Malin

Du kan förbereda dina värden i skatteberäkningen till exempel men själva deklarationsdelen och blanketterna är låsta fram till skatteverket låst upp inför inlämning. I programmet är vissa funktioner gråmarkerade i ditt fall vilket innebär att du inte kommer åt dem, övriga programdelar kan du arbeta i. 

Det är bara att återkomma om det dyker upp något. 🙂 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Sitter med bokslut 2019-05-01-2020-04-30, och tänkte förbereda med deklarationer, men då kan jag inte få rätt datum för räkenskapsår enligt ovan. 

Ser att skatteverket anger följande på sin hemsida:

"För bolag med räkenskapsår som slutar mellan den 1 januari och 30 juni 2020 öppnar e-tjänsten den 31 augusti 2020."

Betyder det att jag får vänta till augusti för att kunna deklarera med rätt räkenskapsår i grunduppgifterna?

Är Känns ju fyrkantigt. Borde gå att deklarera tidigare och få allt på plats oavsett vad skatteverket har för inlämningsregler. Har fyllt i att deklarationen ska lämnas på papper...

Hur snabbt kan detta fungera?

Med vänlig hälsning

Lars Johansson

Hej Lars, 

I versionerna 2019 utav Visma Skatt hanteras räkenskapsår som slutar inom året 2019. Under våren släpps version 2020 utav Visma Skatt och då kommer du ha möjlighet att påbörja deklarationen ovan. Alla beslut hos skatteverket är helt enkelt inte fastställda än och därav avvaktar vi för att du ska få korrekta uträkningar och värden i programmet. 

Ha en fin måndag! 
/My

 

Jag hade samma problem förra året, då jag har en kund med bokslutsår redan 31/1 det går inte att deklarera dessa bolag än förrän längre fram när ny version har släps som hanterar dessa räkenskapsår (den släpptes nu 20/5) Bilagorna går att fila in i den nya versionen MEN det går inte deklarera klart dessa bolag hos SKV förrän 31/8 då tjänsten öppnar, detta är så knäppt! Man är ju van vid att göra klart bokslut och deklaration samtidigt … samma problem med de som har bokslut nu 30/4

Lars & Malin

 

Visma skatt 2019/2020 här kan man hantera alla bokslut med bokslutsdatum fram till 31 dec 2019 samt Inkomst deklarationer för privatpersonerna 2019

 

I den nya Visma skatt 2020/2021 som släpptes nu 20/5 kan man först hantera alla bokslut med bokslutdatum nu from 31/1, 30/4 osv … 

Detta tog ett tag innan jag fattade förra året då jag fick två sparade deklarations filer på samma bokslutsår och problem med att det inte gick arbeta i programmet som man var van vid.

 

Har man dessutom NU då installerat Visma skatt 2020/2021 och inte är klar med alla deklarationerna för år 2019 vilket man troligtvis inte är än som byrå då vi har anstånd till 15 juni samt håller på med årsboksluten 31 dec så MÅSTE man öppna "Starts föregående års skatteprogam 2019/2020" för annars blir det fel vid sparandet av deklarationsfilerna

 

Hoppas detta hjälpte er lite.

Men håller med om att det är frustrerande att behöva vänta ändå tills nu i maj innan man ens kan deklarera 31/1 innan årsversionen kommit eller som hos SKV vänta ända tills 31/8 innan du kan göra klart deklarationen för årets tidiga bokslut....       

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna och tack för utförlig info. Dock jobbar jag inte längre i Visma Skatt utan via Visma Skatt & Bokslut Pros årsavslutsmodul samt mitt egna bolags årsredovisning och deklaration i eekonomis modul för det.

Men det är bra att man inte kan göra klart innan skv har öppnat, då ändringar som de ev beslutar om riskerar att inte bli korrekt. Dock kan man ju tycka att skv inte har genomfört några direkta ändringar senaste åren gällande deklarationerna...

Ha det gott och lycka till i bokslutandet 🙂

Anna__86
MEDLEM

Jag hade samma problem förra året, då jag också har en kund med bokslutsår 31/1 det går inte att deklarera dessa bolag än förrän längre fram när ny version har släps som hanterar dessa räkenskapsår (den släpptes nu 20/5) Det går inte deklarera dessa bolag förrän 31/8 då tjänsten öppnar, detta är så knäppt! Man är ju van vid att göra klart bokslut och deklaration samtidigt … samma problem med de som har bokslut nu 30/4