Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Digital inlämning av själv upprättat årsredovisning på nytt.

Hej, 

Årsredovisningen för 2020 är digital inlämnat till bolagsverket. 

 

Nu och tre månader efter att årsredovisningen har registrerat hos bolagsverket ville jag rätta upp en felaktig värde på aktiekapitalet.  

Jag har rättat upp årsredovisningen och digital lämnat den in till bolagsverket på nytt. 

 

Efter kontakt med bolagsverket, fick jag veta att ett följebrev måste lämnas in -ORIGINALT undertecknat av firmatecknaren- till bolagsverket via vanligt post. I följebrevet ska firmaundertecknaren godkänna och intyga den ny inlämnat årsredovisning.

 

Frågan:

Kan man inte digitalt lämna in en upprättat årsredovisning till bolagsverket?

Finns det något sätt att lämna in följebrevet digitalt? Då registreras årsredovisningen snabbare än i pappersform.

Har ni något snabbare väg jag kan följa?

 

Tack på förhand 🙂

5 SVAR 5
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @Utförskare-Medlem!

Om jag har förstått det korrekt så har du i detta fall lämnat in årsredovisningen digitalt, fått den registrerad och godkänd. Därefter vill du göra en rättelse av årsredovisningen och Bolagsverket kräver följande:

"Om företaget vill byta ut den registrerade årsredovisningen ska du skicka in:

  • En skriftlig begäran som skrivits under av en behörig företrädare för företaget om att vi ska byta ut årsredovisningen och skriv även varför företaget vill byta ut den
  • En ny komplett årsredovisning med fastställelseintyg ."
    Detta finns att läsa om längst ner på följande sida hos bolagsverket.se

 

Du kan lämna in den rättade årsredovisningen digitalt, men den skriftliga begäran som Bolagsverket vill ha i original får skrivas ut på papper, signeras och skickas in via post. I detta fall hade jag även lämnat in den rättade årsredovisningen på papper tillsammans med den skriftliga begäran, men det går som sagt att lämna in den rättade årsredovisningen digitalt om du önskar det.

Med vänliga hälsningar/
Niklas - Content Producer - Byråområdet


Tack Niklas!

 

Uppskattar verkligen din noggrant och detaljerat svar!

 

Hälsningar

Noor

Tänk på att det inte är god redovisningssed att ändra i en redan fastställd årsredovisning. Att skicka in en ny årsredovisning ska man i princip bara göra om man av misstag skickat in fel version av årsredovisningen eller liknande. Dvs inte om man upptäcker fel i efterhand...

Hej,
En komplettering då jag råkade ut för exakt detta. När det kom till min kännedom hade det gått så lång tid att en digital signering skulle innebära att årsredovisningen var inkommen för sent. Även om jag skickat in digitalt ursprungligen var jag nu för rättelsen alltså tvungen att få alla påskrifter manuellt för att datumen skulle blir rätt!

Hej Ulrika,

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och jag hoppas att det löste sig för dig till slut även om det inte blev så smidigt som det var tänkt. 

 

Har du några andra funderingar eller programfrågor som du vill skicka med till oss så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

 

Ha en fin dag!

Tinna