Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

haddock11
UTFORSKARE

Exakt beräkning egenavgifter

Har upptäckt en liten "delikatess" som jag inte riktigt förstår.
Enskild firma, Resultatplanering.
Skärmavbild 2024-12-01 kl. 15.03.37.png

I just detta fall är totala resultatet under nivån för statlig skatt, varvid om valet av "Undvik statlig skatt", så ges samma som högsta inkomst; misstänker för att det är möjligt..(?).

Nu till huvudfrågan:
När jag kollar de två alternativen, högsta inkomst och undvika statlig skatt - så räknar systemet med en väldigt låg "beräknat avdrag för egenavgifter/löneskatt". Vilket ger högre resultat och skatt.

Om man in kolumnen för "Egen justering", lägger in samma värden (i detta fall rändefördelning och återföring av P-fond), så kan man en bit ner välja "Beräkna exakt" avdrag för egenavgift.
Skärmavbild 2024-12-01 kl. 15.01.23.png
Dels förstår jag inte hur beräkningen sker, för det stämmer inte med Skatteverkets procent för egenavgifter sista deklaration vid avslutat företag.

Dels förstår jag inte varför just det beloppet, det lägre alltså, kommer in i resultatplaneringens kolumner för Högsta inkomst resp. Undvik statlig skatt. Det känns som att om man ska använda det så borde det ske efter eget aktivt val?

Och vad händer året därpå i deklaration och skatt om man gör på detta sätt?

Mvh
Peter

haddock11
4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @haddock11 

Vill bara informera dig om att vi har tagit emot din fråga men väntar på ett internt svar. Skriver till dig så snart jag får mer info. 

Tack för att du väntar

/Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Tack för din fråga och för att du väntat på svar @haddock11 

När det gäller funktionen "beräkna exakt", så innebär den att årets schablonavdrag (R43) justeras så långt som det är möjligt för att de totala egenavgifterna i skatteuträkningen ska motsvara årets schablonavdrag.

I vårt hjälpavsnitt förklarar vi syftet med "beräkna exakt" på följande sätt:

Från Resultatplanering - Egen justering har vi lagt till ett val där du kan låta programmet automatiskt beräkna schablonavdraget vid näringsinkomst så att det motsvarar de slutliga egenavgifterna. Detta är smidigt, exempelvis när den sista deklarationen görs för en verksamhet och man inte vill göra några avstämningar under kommande år.

Skatteverket räknar inte ut årets schablonavdrag, utan det anges i R43 på NE-blanketten.

Exempel: Om du har 100 000 i inkomst före schablonavdrag så sätts årets schablonavdrag normalt till 25 000 (25%). Kvar blir då 75 000 som underlag för beräkning av egenavgifter. Beroende av andra inkomster, karensdagar och nedsättningar kan de slutliga egenavgifterna skilja sig betydligt mot dessa 25%. 

Funktionen "Beräkna exakt" försöker då justera årets schablonavdrag så att det överensstämmer med de slutliga egenavgifterna.

Detta är den information vi har att dela med oss av i forumet och vi hoppas att detta svar hjälper dig!

/Tinna

Tack för svar. Tror jag förstår hyfsat - även att det inte stämde med de procenttal som Skatteverket anger (19,52%)  för just situationen med att avveckla företag t.ex.  Men kanske något med karensdagar eller nått.

Syftet med kolumnen Egen justering förstår jag.

Men det jag fortfarande inte förstår - är varför samma belopp som man kunde få fram i Egen justering och beräkna exakt (efter eget val) per automatik visades också i kolumnerna Högsta inkomst resp. Undvik statlig skatt - utan att man har valt det! Och utan att man tänker avveckla. Det blir ju lurigt om man väljer det då för att summorna nedersta passar.

haddock11

Hej @haddock11 

Det är toppen att vi kunde lösa vissa frågetecken! För att få ytterligare hjälp med den sista biten, rekommenderar jag att du ringer supporten. Jag har tyvärr inte tillräckligt med information om just den delen av programmet. 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna