Hej hej, Ja flödet är ju så här: Man gör lönekörningen. Då skapar systemet: 2910 - Upplupna löner - Kredit 2710 - Personalskatt - Kredit 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - Kredit 7010 - Löner - Debet (lite var konton ber på vem) 7510 - Arbetsgivaravgifter - Debet Detta är helt korrekt Man har då en skuld till löntagaren Man också en skuld till skatteverket (2 poster) Sedan betalar man ut lönen, nollar den skulden där: 1930 - Företagskonto - Kredit 2910 - Upplupna löner - Debet Korrekt! Så gör man arbetsgivardeklarationen. Har man enkla/få löner ut, så gör i alla fall jag den i god tid, oftast i samband just efter lönekörningen (likaså gör flera av mina kunder). Då skapar systemet följande: 1630 - Skattekonto - Kredit 2910 - Upplupna löner - Debet 2710 - Personalskatt - Debet Det är "teoretiskt" rätt. Men om man inte gör det exakt på "förfallodagen" (oftast den 12:e månaden efter), så hamnar avdraget på 1630 på fel, för tidigt, datum. Man kan sätta datumet på 12:e framåt, men ofta missar man det. Då får man en differens gällande datumen på Skattekontot. Särskilt om man använder kontoutdrag - eller som nu, ypperligt bra - kan koppla skattekontot till bankhändelser. Är man vaksam kan man förstås ta bort den posten. Men datumen i bokföring och verkliga skattekontot är inte överens. Vilket jag tycker är noga och det ska formellt vara så. Även om man sätter datum framåt, så är det inte 100 att det kommer att stämma. Nu har jag faktiskt häromdagen lagt i er förslagslåda ett förslag om hur hanteringen skulle kunna vara - här kortfattat: Ni bygger arbetsgivardeklarationsfunktionen liknande fakturor och löner. Alltså att de hamnar i en lista precis som fakturor (beror ju på om man kör kontant- eller fakturametoden om det blir konkreta verifikationer eller bara ligger på "vänt" i en egen lista. Alltså inte bokförs då på 1630. Om det är fakturametoden, så kanske verifikationen istället för 1630 läggs som en skuld till skatteverket (något 25xx-konto). När sedan avdraget är gjort från skattekontot av Skatteverket, 12:e månaden efter och man får in själva utgiften i kontoutdraget, så ska den då kunna matchas mot en post i listan (precis så som det funkar med fakturor, man hittar dem där och matchar). Detta skulle då göra att man får datumen att stämma överens, samtidigt som att man kan skicka in arbetsgivardeklarationen i samband med att man skapar den även om tidigare. Så - nu har jag förmedlat detta både till dig och i förslagslådan. Tyvärr kommer jag inte åt mina egna förslag i efterhand, så fick skriva om det här.
... Visa mer