Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

FORA-bilagan i Skatt & Bokslut Pro

Har upptäckt att skulden till FORA (dvs skillnaden mellan avräkningen och vad som betalts in under året) bokas upp på kontot för löneskatt, vilket ju blir helknasigt.. hur löser ni andra detta?

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Numbers_and_Friends 

Förstår att du vill ha svar från andra användare men ser ingen svarat därför hoppar jag in i tråden med ett förslag.   


En tanke är att du bokför det mot ett annat konto tex. 2951 kredit och 7570 debet
Sedan flyttar du delen som det ska beräknas särskild löneskatt på över till bilagan för särskild löneskatt. 

Exempel
"Särskild löneskatt på pensionsförsäkringspremier
På den del av premierna till Fora som avser pensionsförsäkringspremier och premiebefrielseförsäkring ska företaget redovisa särskild löneskatt med 24,26%.
Beräknar du och bokför den särskilda löneskatten i samband med bokslutet, bokför du den särskilda löneskatten som är avdragsgill i årets deklaration på konto [7533] och som skuld på konto [2510], Skatteskulder, alternativt underkontot [2514], Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader. Den del som inte är avdragsgill bokförs på konto [7532], Särskild löneskatt pensionskostnader deklarationspost och på konto [2943], Beräknad särskild löneskatt, deklarationspost. På så sätt blir det lättare att se vad som ska justeras i deklarationen."

Bokföringskonton

Fora
2951 kredit
7570 debet

Löneskatt
2514 kredit
7533 debet

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen och vi har någon annan forummedlem som har möjlighet att dela med sig av hur ni löser detta i Visma Skatt och Bokslu Pro så är det mycket uppskattat. 

 

//Tinna

 

Ja, själva bokningen kan jag naturligtvis lösa manuellt, men det är konstigt att det inte fungerar i systemet när bilagan uppenbart är byggd för att klara av det..
Andra användare har lyckats lägga in konto 2950 på bilagan tidigare, men lyckas inte med det längre.

När jag skulle göra verifikationen för att boka löneskatten så kommer där upp som förslag själva ombokningen för skulden till fora också.. så det verkar som att någon tänkt, men bara halva vägen.. 🤔

Hej @Numbers_and_Friends 

Ber om ursäkt för sent svar. 

 

Vi har dividerat internt om detta och en sak som kom upp är frågan om vilket konto har du kopplat Fora-bilagan mot?

Kan det vara så att den är felkopplad? Den ska vara kopplad mot 2943 och sedan kommer beloppet som avser särskild löneskatt att flyttas över till bilagan för särskild löneskatt under 2514.

 

Som jag skrev högre upp i tråden så vore det väldigt tacksamt om någon annan användare har möjlighet att flika in och dela med sig av hur ni har löst det. 

 

//Tinna 

 

 

Hej Tinna!

Det enda konto som går att koppla är 2514 eller liknande, 2950 (eller vilket 29xx som helst) fungerar inte att lägga in. Jag har kollat kontot i både eEk och Skatt&Bokslut Pro, och det är aktivt på båda ställen, men kommer inte upp som alternativ när man väljer konto.
Pratade med supporten om det när jag skrev första inlägget här och enligt den personen var det hårdkodat att det skulle vara 2514... vilket lät väldigt konstigt, men hon bedyrade att det var så och att hon kollat med programmerarna.. 

Kanske någon från er kan kontakta mig ang detta? Verkar ju väldigt skumt att det inte fungerar..

Hej @Numbers_and_Friends Petra!

En av mina kunniga kollegor lovade att göra sitt bästa för att hjälpa dig och ska ha skickat ett mejl till dig precis.

Jag håller tummarna för att ni löser detta på ett bra sätt och blir jätteglad om du återkopplar till mig här i forumet sedan. 

 

//Tinna

Yes, vi har fått kontakt! Återkopplar när vi har en lösning! 😃

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej!

Det var en enkel lösning till slut, bilagan var skapad under skatter, så därav kom inte rätt konton upp. Skapar man den under upplupna kostnader blir det rätt! 😃

Toppen! Tack för att du  återkopplade @Numbers_and_Friends 

 

//Tinna