Sitter här med ett 0430-bokslut och inser att Forabilagan bör korrigeras.
Vi på byrån har redan diskuterat typ det här och lämnat ett förslag till BAS-gruppen om att man bör lägga upp ett konto där man särredovisar pensionsdelen i en Forafaktura. Detta då man numera inte får någon årsavräkning. Den skuld som finns avser bara senaste månaden och allt är liksom uppdaterat löpande istället för som tidigare då det skedde efter kalenderårets slut. Bilagan för brutet år innehåller ju då dels hela föregående år men även den del som i det här fallet avser januari-april. Dom fakturor som finns för den perioden är numera inte preliminära utan slutgiltiga, vilket gör att det blir lite märkligt att hantera. Den totala FORA-skulden per 240430 framgår av fakturan som kommer lite senare. Så dels har man ingen större avstämning vad gäller totala Foraskulden men man har å andra sidan problem vad gäller totala pensionsdelen som nu framgår av dom enskilda fakturorna.... så en uppdatering behövs...
Hej @AccountantfromHell_singland
Jag har tagit din information vidare och väntar på ett internt svar. Beklagar att vi inte har svarat dig tidigare men jag lovar återkomma så snart jag får mer information.
/Tinna
Tack för att du väntat på återkoppling gällande hantering av Fora-rapporteringen. Precis som du skriver så är det nu månatlig rapportering för arbetare som gäller, medan det för tjänstemän fortfarande fungerar som tidigare. Från och med 2026 kommer även tjänstemän omfattas av månatlig rapportering, och vi håller med om att det kan uppstå lite förvirring när rapporteringssätten blandas just nu.
Dock har vi har kommit fram till att detta får hanteras manuellt genom att man manuellt får lägga in uppgifterna på bilagorna för arbetarna. Någon beräkning behövs inte i detta fall, eftersom beloppen redan framgår av de fakturor ni mottagit.
Ha en fin eftermiddag
/Tinna
Hejsan och tack för svar.
Redovisningen från Fora är ju lite annorlundare nu som sagt och bilagorna innehåller uppgifter som egentligen inte behövs, precis som du skriver. Man vet ju, även vid brutet år, numera vad slutlig skuld uppgår till, tidigare så var den ju bara beräknad. Dessutom så är ju, sannolikt även pensionsdelen betald innan deklarationen görs så deklarationspost är numera helt onödig. Så jag/vi har gjort en manuell noteringsbilaga istället men det vore ju snyggt med en blankett där man kan uppge det som är fakturerat och vad som var betalat vid bokslutet och då alltså även få fram skulden.
Konspirationsteoretikern i mig undrar dock om ni inte heller uppdaterar bilagorna in nya Visma Skatt och bokslut, molnversionen? Min fördom är att det är vi som använder Visma Bokslut som inte får nya bilagor framöver.... och ja, jag har kikat på Visma Skatt och bokslut men tycker att man tappar en del i att deklarationen blir klar samtidigt som bokslutet. Att föra över till deklarationen fångar många gånger upp eventuella felkoder och misstag, spontant så tror jag att man nu gör sig helt beroende av att programmet gör rätt. Vilket program då inte alltid gör...
Funderar på att åka till Ekonomimässan i Kista och om jag gör det så tar jag nog och "plågar" er med lite diskussioner och frågor kring bl.a. just det programmet men även advisor..
Vi kanske ses då....
Varmt välkommen till vår monter i Kista där du får träffa experterna på våra byråprodukter. Ni kan säkert både byta erfarenheter och ha ett bra snack om programmen.
Ha det bra och hoppas att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.