Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ekonomivision
MEDLEM

I maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, i kraft.

Den kommer att ställa helt andra krav på hur information behandlas, lagras och säkras ute på företagen och myndigheterna.
Hur rustar Visma för det?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Ja, nu är äntligen den nya dataskyddsförordningen klar och den kommer att börja gälla 25 maj 2018. Visma har följt arbetet sedan flera år och hela koncernen arbetar igenom såväl produkter som interna system för att se till att de klarar de nya kraven.

Men vi tänker inte bara på oss, vi tänker på våra kunder också. Våra kunder är experter på mycket men bara få av dem är jurister. Om vi tar Bokföringslagen och skattelagstiftningen som exempel så har våra produkter byggts för att man ska göra rätt utan att behöva sätta sig in i alla paragrafer.  Dessutom stödjer vi med information i hjälptexter, nyhetsbrev, på webben, vid seminarier och webinarier, i s.k. "White papers", genom kurser osv. Så kommer vi att göra med den nya lagstiftningen kring personuppgifter också.

På ett par punkter blir kanske införandet av den nya Dataskyddsförordningen lite "överraskande" för våra kunder:

1. Dagens personuppgiftslag (PuL) har övervakats på ett ganska "milt" sätt i den meningen att Datainspektionen har tagit en mer stödjande än straffande roll. I den nya EU-lagen är "maxboten" 4% av årsomsättningen eller 20 miljoner Euro, det som är högst. En koncern kommer att ses som en enhet, inte när det gäller ansvar men när det gäller böterna. Det betyder att man kan mäta ut boten på hela koncernens omsättning. Det kan alltså bli förödande för såväl stora som små att göra fel och okunskap är ingen förmildrande omständighet.

2. Lagen kräver att de verktyg man använder ska ha inbyggt personuppgiftsskydd. Det betyder inte bara att vi anpassar produkterna utan vi behöver också förklara för våra kunder varför vissa saker är viktiga. Det är ju vår kund som är ansvarig enligt lagen för t ex sina anställda i ett löneprogram och sina kunder i ett kundregister och det ansvaret omfattar mer än funktioner i våra program. Det finns t ex ett krav på att informera när man registrerar personuppgifter och det gör man kanske i andra sammanhang.

Det betyder att om vi ska hjälpa våra kunder att förverkliga sitt företagande så är det vår uppgift att ge dem all hjälp vi kan, t ex kunskap om vad lagen kräver.
(Jag passar på att tipsa om vårt nyhetsbrev. Där finns alltid inspirerande och intressant material för företagande.)
Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Du är alltid välkommen att kontakta mig direkt.

/ Chris Jangelöv, Personuppgiftsombud
chris.jangelov@visma.com
Ekonomivision
MEDLEM

Tack för ett klockrent svar! 🙂 Då vet jag att ni är på det och att jag inte behöver tänka mer än vanligt då det gäller hanteringen av kunduppgifterna i programvaror från er. Dock behöver vi tänka på allt som ev ligger utanför.