Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BRICE_
MEDLEM

Koncernränta bokslutsbilaga

Hej,

 

Finns det en bilaga i Visma bokslut för att beräkna ränta för skuld till koncernbolag? 

 

Eller om någon har något bra tips på hur ni gjort för att beräkna denna ränta mellan koncernbolagen? 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Brice!

Jag tänker att du skulle kunna använda dig av underbilagan Upplupen ränta specifikaition
 

Denna bilaga är en underbilaga till Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter och används för att specificera upplupen ränta på banklån.

Ange vilken bank lånet finns hos, lånets nummer, från och med vilket datum den upplupna räntan ska räknas, räntesats och skuldbelopp. Programmet räknar ut hur stor den upplupna räntan blir för varje post.

Längst ner på bilagan räknas summan av de upplupna räntorna ut.

 

Om du klickar på knappen  får du förslag på en bokslutstransaktion där mellanskillnaden mellan saldo enligt bokföringen och upplupen ränta enligt specifikationen bokförs på det konto som du angett i bilagans huvud (t ex konto 2960 Upplupna utgiftsräntor).

 

När du skapar nytt bokslut baserat på tidigare överförs de kontonummer som du skrivit in.

 

Prova detta och har du några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig. 

//Tinna

BRICE_
MEDLEM

Tack för hjälpen,  hittade denna bilaga men på den framgår inte ett genomsnittligt saldo för lånebeloppet vilket jag kan se att det framgår i andra program gällande denna vid sökning om bilaga för koncernlån. 

 

Hej Brice!

Jag har hört mig för bland mina kollegor och den beräkningen som du efterfrågar är inget vi har stöd för i programmet/på bilagan och vi har inte heller någon information att ge kring hur det ska räknas ut. Våra rekommendationer är att du hör med din redovisningskonsult eller om någon annan forummedlem har något tips så gå gärna in i tråden och hjälp Brice.

 

Hoppas det löser sig och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna