Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

accountingc
MEDLEM

Öka värdet på tillgång i anläggningsregistret

Hej!

Jag använder Visma Anläggningsregister åt en kund och har en fundering gällande värdet på en inventarie. Kunden köpte en inventarie, och kom överens med säljaren om att delbetala köpet. Det finns alltså ingen kredit/lån utan betalningen ska bara delas upp utan ränta eller dylikt. I samråd med en kollega lade jag upp inventarien i anläggningsregistret till det värdet kunden betalade vid första betalningstillfället. Nu har kunden delbetalat ytterligare en del av inventarien, och två till delbetalningar väntar under året. Är det möjligt att öka värdet på en befintlig tillgång i anläggningsregistret? Jag kanske bör tillägga att det har gjorts avskrivningar på tillgången i fråga.

Tack på förhand!

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej.

Vi kan väl förutsätta att hela inventarien har mottagits även om den inte betalats. Alltså ska hela inventarievärdet in i anläggningsregistret och även i bokföringen. Du får helt enkelt lägga upp en skuld i bokföringen som du bokför delbetalningarna mot. 

 

I Anläggningsregistret lägger du upp en tilläggstillgång kopplad till den du har så att det totala värdet blir korrekt enligt faktura eller avtal, använd samma anskaffningsdatum som på den första delen och gör sedan avskrivning på tillägget så att du kommer ikapp.