Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

-Helena-
MEDLEM

One Stop Shop

Jag behöver hjälp med hur jag ska kontera försäljning inom ramen för OSS. 

 

1) Enligt Vismas guide ska följande konton användas: 

2619 

3109 

3309

När/hur ska jag använda dem? 

 

2) Vismas guide säger även att jag behöver ha artiklar upplagda för lagerstatus, men det finns inget lager, kan jag ignorerar artiklarna då? 

 

3) Behöver jag göra kundfakturor till varje försäljning? 

 

4) Ska jag bokföra Klarna, Paypal och liknande på eget konto? 

 

Stort TACK på förhand om någon har möjlighet att förklara för mig! 

 

 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svarar på detta ärendet i lite annan ordning än vad frågorna är ställda.

3. Om du behöver skapa kundfakturor till varje försäljning beror på hur varorna säljs/betalas. Om kunden betalar via kort, paypal eller något annat direkt betalningssätt så behöver inga kundfakturor skapas. Däremot behöver du upprätta ett kvitto om detta inte genereras på något annat sätt. Kunden måste bli erbjuden ett kvitto och du behöver för egen del ha ett underlag till din bokföring för den försäljning som skett.

2. Svaret på denna fråga finns i svart ovan.

1. Du använder kontona 2619, 3109 och 3309 när du bokför försäljningen via OSS.

3109 använder du om du säljer varor till annat EU land
3309 används som du skulle sälja tjänster till ett annat EU land.
2619 är momskontot som används i samband med försäljningen.

Hur de används beror på hur försäljningen sker dvs om du säljer via kort, paypal eller om du säljer via faktura så svårt att besvara denna fråga i detalj.

4. Det vanligaste sättet att hantera Klarna, paypal och andra betalsätt är att använda ett eget konto för respektive betalsätt. Detta för att det skall vara enklare att stämma av respektive betalsätt.

jag skulle rekommendera att du använder följande konton.

Klarna
1520 fordran Klarna 
Tillgång
Ingen momskod

Paypal
1960 Paypal
Tillgång
Ingen momskod

dessa två konton lägger du till under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim


Hej! 

Följdfråga: 

Kunderna betalar via paypal - alltså gör jag ingen faktura i systemet. 

 

Försäljning skrev till både Sverige och Nederländerna. 

Enligt Skatteverket ska BÅDE försäljningen till svenska och nederländska kunder deklareras i OSS-deklarationen. 

 

När jag ska bokföra en försäljning till svensk kund kan jag inte använda 3109 eftersom Sverige inte finns i den rullist som kommer upp. 

Hur bör jag bokföra för att försäljningen ska hamna i rätt rutor på momsdeklarationen/OSS-deklarationen? 

 

Mvh Helena 

Hej

Vad jag känner till så gäller enbart OSS försäljning till perivatpersoner inom EU dvs Sverige ingår inte i detta.

På skatteverkets hemsida står det följande.

"Från och med 1 juli 2021 har alla EU-länder ett gemensamt tröskelvärde . Tröskelvärdet är 99 680 kr och gäller för försäljning av elektroniska tjänster och unionsintern distansförsäljning av varor till icke beskattningsbara personer i andra EU-länder."

Så rimligen borde försäljningen till svenska kunder redovisas som vanligt svensk försäljning och skall inte ingå i OSS rapporten.

Får dessvärre hänvisa dig tillbaka till skatteverket gällande denna frågan känns som det måste ha blivit något missförstånd tidigare.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej igen! Ja, så tänkte jag också, men sen såg jag på filmen som ligger på Skatteverkets sida: OSS- redovisning av moms enligt de särskilda ordningarna | Skatteverket

Försäljning till privatpersoner inom EU och One Stop Shop

och där, ca 25:20 in i filmen, säger skatteverket att om man är registrerad för OSS, alltså importordningen, så ska även den försäljning som sker till svenska kunder redovisas i OSS-deklarationen (givet att försäljningen avser en vara som skickas direkt från ett land utanför EU till en kund inom EU) Jag ringde även Skatteverket igår och frågade, för säkerhets skull, och de säger detsamma. 

Min fråga kvarstår därmed och jag undrar hur jag ska bokföra detta? 

En variant skulle ju kunna vara att bokföra försäljningen på konto 3051 men ändra momskoden till 60 (25%) men hamnar försäljningen på rätt rutor i momsdeklarationen då? 

 

Mvh Helena 

Hej

Då fakturan skapas så skall eEkonomi ta hänsyn till både artikeln och kunden och då även se till att bokföringen blir rätt när man matchar inbetalningen mot fakturan.

Nedan är taget från den skrivna hjälpen gällande OSS i eEkonomi.

!När en faktura som innehåller artiklar med inställningar för OSS ska skickas till en privatperson inom eller utanför ett EU-land, använder Visma eEkonomi Smart automatiskt den momssats som gäller i köparens land. Om leveransadressen är i ett annat land än köparens, välj Lägg till avvikande leveransadress på kunden och fyll i leveransadressen. Markera sedan kryssrutan Basera momsredovisning på leveransadress. Om du inte gör det blir momsberäkningen fel och därmed också den Periodiska sammanställningen."

jag skulle rekommendera att du provar att ringa in till vår support så någon kan skärmdela med dig och kontrollera att allt är korrekt inställt.

/Joachim

-Helena-
MEDLEM

Hej Joachim och tack för sitt svar. 

 

Problemet är att dessa utbetalningar inte har några fakturor, utan det är direktutbetalningar via shopify. 

 

Jag ska ringa supporten sen och se hur de resonerar. 

 

Mvh Helena