Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Pensionsavsättning för 2012

Jag har en enskild firma och håller på med deklarationen. Jag har läst någonstans att man kan göra avsättning för pension för 2012 om man betalar in pensionsavgiften innan deklarationen, dvs innan 2/5 i år, stämmerdet?
  • Skatt
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Skatteverket tar upp vad som gäller i broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare (SKV 295) som du hittar här: http://www.skatteverket.se/download/1...

På sida 15 hittar du följande stycke:

"När måste inbetalningen göras?
Insättning på pensionssparkonto ska ha gjorts senast den 31 december 2012 för att pensionssparavdrag ska medges för inkomståret 2012. För avdrag i näringsverksamhet för pensionsförsäkringspremie för inkomståret 2012 ska betalning av premie på samma vis ha skett senast den 31 december 2012. Om avdraget gäller en nytecknad pensionsförsäkring ska ansökan om försäkringen ha kommit in till försäkringsbolaget under 2012 och i sådant fall kan betalning göras senast den dag inkomstdeklarationen ska ha lämnats."

Det är säkert sista delen du tänker på här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Pensionsavsättning.

Hej gjorde en pensionsinsättning från min enskilda firma enligt affärskontot 17-12-29, och överföringen syns först 18-01-02 hos Avanza och jag fick den då inte på 2017 års deklaration att redovisa, hur gör jag för att få den på 2017. Vill göra avdragen på det inkomståret, 2017.

Med vänlig hälsning
Håkan Johansson