Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Särskild löneskatt på pensionskostnader

Fråga 1

Jag har bokfört den särskilda löneskatt löpande.

När jag tog över siffrorna i Skatt& Bokslut Pro blev det diffar i balansavstämningen på den särskilda löneskatten.

Jag fick då hjälp att göra en bilaga, "Sammanställning årets skatteskuld/fordran" där summan på 2514 flyttades till 2510. Då skapades också en bokslutsverifikation.

Efter det blev nog den sammanlagda skatten rätt.

Men siffran "Underlag för särskild löneskatt" kom inte upp i INK 2 (ruta 1.4) och summan för den särskilda löneskatten specades inte på Skatteuträkningen.

När vi i går la till siffran i Underlag INK 2 Övriga Skatter kom den upp i blanketten, ruta 1.4. MEN summan för den särskilda löneskatten blev inte samma som den jag har bokfört. Jag har bokfört löpande och avrundat och det blev en diff på 2 kr.

I Skatteuträkningen kommer "programmets" siffra upp

I nästa flik, "Kvarskatt/Överskott" används siffran från bokföringen. 

Jag tänker nu att det enklaste är att ändra bokföringen så den siffran stämmer med den programmet räknar ut? 

Eller?

Fråga 2

Ska det fyllas i något i INK2 i ruta 3.24 Övriga bokslutsdispositioner vad gäller den särkskilda löneskatten. Jag har gjort en anteckning där det står om att man ska (?) göra en skattemässig justering vid bokslutet (ruta 3.24) men förstår inte riktigt vad som menas med det?

Kan någon bringa klarhet i detta?

Elisabet
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Svår fråga att svara på utan att se systemet och hur det ser ut men som jag tolkar det så har du fått allt rätt i skatt och bokslut pro och då skall det räcka med att du gör en ändring av de 2 kronorna i bokföringen. Differensen beror helt säkert på att du avrundat beloppet i bokföringen. Systemet gör den avrundningen åt dig för samtliga skatter då skatteverket som du känner till alltid vill ha in hela kronbelopp.

2. I ruta 3,24 behöver du inte fylla i något gällande löneskatten. Löneskatten är redan i det totala skattebeloppet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Hej!

Ja, det är väl vad jag kommit fram till också vad gäller de två kronorna. Jag gör så!

Samma sak vad gäller ruta 3.24. Ville bara kolla så att jag inte missat något. 

Tack för svar och trevlig helg!

Elisabet