- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Skattekontot 1640
Jag har bokfört så här varje månad på min skatteverifikation
Vad gör jag nu när året är slut?
Om jag inte gör något så följer väl allt med över till nästa år o då blir det fel.
- Välj din produkt:
-
Skatt
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag föreslår också att du loggar in till SKV och tar kontoutdrag därifrån också, så du ser att dina siffror stämmer med deras.
Mvh Lena

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Bokför du skattekontot under Bankhändelser eller manuellt som en manuell verifikation? Om man har skattekontot inlagt som ett bankkonto är det väldigt smidigt. Man kan nämligen ladda in filer så kallade skv filer direkt på detta konto en månad i taget så får man en hel del bokföring gratis.
Räntor på skattekontot ska bokföras på 8423 istället för 8400 eftersom de inte är avdragsgilla.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Vad jag undrar är att när jag nu gör ett nytt år då följer ju 1640 med över som en skattefodring. Är det rätt? Känns som den borde bli nästan noll igen eftersom jag redan har betalt in allt.
Jappz det är ett AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Konton på balanssidan följer med till nästkommande år, vilket inte resultatkonton gör.
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det växer alltså inte år för år utan vissa poster har en fördröjning vilket gör att en del ligger kvar över periodslut.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
För tex om jag har på skattekontot att det ska betalas 10000:- så blir det ju
1640 10000
1630 10000
Så då växer ju bara 1640 o kommer följa med över nästa år.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Var har du tagit beloppen du bokar mot 1640 om det inte är transaktioner på skattekontot?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
jag har fört över 120000 kr från mitt bankkonto till skattekontot 1630 (skattekontot inne på skatteverketshemsida)
Nu har jag ju gjort en verifikation där jag drar av all moms, skatt och avgifter mot detta skattekonto
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
För tex om jag har på skattekontot att det ska betalas 10000:- så blir det ju
1640 10000
1630 10000
Så då växer ju bara 1640 o kommer följa med över nästa år.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar).
2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit.
3. Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512.
2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror.
Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.
Vid punkt ett har jag enbart tagit upp preliminärskatten, men per den 1:a varje månad tömmer jag 2710 och 2731 också och även 2650 då jag har månadsmoms.
I och med dessa extra transaktioner, har alltid jag och SKV samma siffror och jag stämmer alltid av skattekontot mot SKV:s siffror en gång per månad.
Många tycker naturligtvis att detta är overkill, och de får då tycka det. Huvudsaken för mig är att mota Olle i grind och ha alla balans- och resultatkonton a jour månadsvis. Då blir det inte så mycket att göra med årsbokslutet efter det. Andra gillar stenhårt att göra alla avstämningar efter räkenskapsårets slut och det har jag respekt för. Såsom jag skrivit tidigare så har vi alla våra egna rutiner.
Mvh Lena