Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vindkraft - Skatt

Hejsan
Vi har 15 st Vindkraftsandelar i SVEF (Sveriges Vindkraftkooperativ).  För dessa har vi betalat 112.500 kronor och de berättigar os att köpa 15.000 kWh Vindkratsel.
Var i  SPCS SKATT redovisar vi dem för att ha lite ordning och reda i redovisningen ?
Hälsar
Staffan
  • Skatt
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I Visma Skatt har du endast möjlighet att lägga in det om du ska betala fastighetsskatt. Det gör du på blanketten INK2 och punkten 1.15. Eller menar du hur du ska bokföra utbetalning på 112 500 kr? Det jag funderar på är om du ska bokföra det som en anläggningstillgång eller en kostnad.

Återkom gärna med mer information så att vi förstår vad du är ute efter.

/Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag skulle vilja veta var jag lämpligen lägger in "värdet" på vindkraftsandelarna i min privata redovisning ?  Jag tänkte ta upp dem till anskaffningsvärdet, 112.500, i förmögenhetsredovisningen någonstans. Var skulle det passa bäst ?
Frågar
Staffan
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Jag antar att du tänker dig att du vill lägga in detta i din privata skattfil. Det finns ingen förmögenhetsskatt längre, så detta är ingenting som ska vara med i deklarationen på något sätt.

Du kan lägga in det i Skatteplaneringen under Övriga tillgångar i delen Förmögenhet. Men programmet kommer inte använda detta värdet till något och det kommer inte med över till deklarationen.

Är det inte detta du undrar över, återkom till oss med mer information.


//Linnea