Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael22
MEDLEM

Visma eEkonomi

Hejsan,

Ett AB har räkenskapsår juli-juni.

När jag gör en momsrapport för oktober-december 2024, skall det avse de verifikationer med transaktionsdatum 1/10-31-12.

Varför finns transaktioner med som är med transaktonsdatum i juni 2024?( De bokördes under hösten 2024, i samband med bokslutet.)

I momsrapporten skall endast de transaktioner med transaktionsdatum oktober-december finnas med.

Så fungerar andra programvaror.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mikael22 

Jag förstår din fundering kring varför transaktioner från juni 2024 dyker upp i momsrapporten för oktober-december 2024. Visma eEkonomi hanterar detta så att alla transaktioner som bokförs efter periodens slut, men tillhör den, tas med i nästa momsrapport. Detta för att säkerställa att ingen transaktion utelämnas från momsrapporteringen.

Gällande din specifika fråga om varför transaktioner från juni kommer med nu, är det troligt att dessa inte var med i den ursprungliga momsrapporten för juni 2024. Därför kommer programmet att inkludera dem i nästa period.

Det stämmer att momsrapporten för juni egentligen bör justeras för att inkludera dessa transaktioner i rätt period. Moms ska redovisas i den period den avser, vilket jag är säker på att du är väl medveten om 

redan. 

Ha en fin vecka.