Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

10 öre diff i 2420 (förskott från kunder) pga öresavrundning

Jag undrar hur jag ska göra för jag har fått en diff på 10 öre efter att alla förskott från kunder bokförts (efter leverans). Förskotten bokfördes som en klumpsumma för samtliga kunder eftersom de betalades in till mitt företag som en klumpsumma från Kickstarter, men samtliga förskott har bokförts vid leverans med enskild faktura. Och det är här avrundningen har uppstått.

 

(exempel med fiktiva siffror)

så när pengarna kom in bokförde jag 1000,11kr på 2420 kredit, och denna siffra hade beräknats (av tredje part, Kickstarter) genom att slå ihop varje enskild kunds betalning, utan avrundningar.

 

Och när jag levererade skapade jag en kundfaktura för varje kund med belopp avrundat till 2 decimaler, dvs avrundningar ofta under ett öre, men över loppet av ca 550 fakturor uppstod en diff på hela 10 öre, så resultatet av bokföringarna blev 1000,21kr 2420 debit vilket betyder att det nu står 10öre under 2420 under balansräkningen, när det egentligen borde vara exakt 0.

 

Det är ju inte så att jag fått in 10öre för mycket heller, för kunderna har betalat de exakta beloppen via Kickstarter, det är bara mina fakturor och verifieringarna i bokföringen som har avrundningsfelet.

 

Hur fixar jag detta? Öresavrundningen redovisas ju inte på någon enskild faktura och är som störst 0,5öre på en enskild faktura, och det berör ett hundratal fall av små diffar som blir dessa 10öre totalt.

 

(jag har dubbelkollat och trippelkollat att samtliga verifieringar har korrekt siffror, felet har inte uppstått pga fel inmatning, utan måste vara pga avrundningen)

 

Mvh

Sami

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Boka bort differensen på konto 3740 Kron- och öresutjämning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag bara skapa en egen verifikation/kontering för det ändamålet?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltså jag kan skapa en ny manuell kontering som ser ut såhär:

 

KontoDebetKredit
2420 - förskott från kunder 0,10
3740 - Öres- och kronutjämning0,10 

 

Jag behöver inte något bildunderlag eller något annat att koppla detta mot?

Hej

 

Nej, det räcker så som du gjort.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK