Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

AB köpa mobil av mig?

Hej,

 

Driver ett AB på sidan av mitt dagjobb som anställd. Såg ganska mörkt ut pga Covid under 2020 för mitt AB så köpte mobil privat för att inte belasta bolaget i onödan (abonnemanget har alltid legat privat på mig under alla år). Mobilen är så klart nödvändig för bolagets verksamhet.

 

Det ser betydligt bättre ut för 2021 så nu undrar jag om det kan vara rimligt att låta bolaget köpa mobilen av mig för återstående belopp hos Telia Finance (som är upplagt som en delbetalning på 24 mån). Det rör sig isf om ca 7000kr inkl moms. Jag förstår att jag inte kan kvitta ngn moms men det må vara hänt.

 

Är det rimligt att göra detta och hur bokför jag transaktionen isf?

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det finns inget som hindrar dig att köpa mobilen från dig som privatperson, det enda jag skulle säga kan vara ett hinder är att du än så länge inte har betalt av allt på mobilen och avbetalningen står på dig som privatperson. Så kan du behöva ändra detta så att ditt aktiebolag officiellt tar över avbetalningen och att fakturorna i fortsättningen går till ditt bolag, och det därav blir en avdragsgill kostnad samt även momsen då företaget nu äger rätten till mobilen.

 

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Skatteverket kring om det är okej för dig att dra kostnaden ändå, trots att du står som ägare som privatperson och då inte dra momsen men att kostnaden ändå är avdragsgill då du kan påvisa att den används i företaget och inte privat. Hade du köpt mobilen kontant, så hade det inte varit några konstigheter att "sälja" mobilen till marknadspris till aktiebolaget och få dra den kostnaden, men nu när du kör avbetalning på den så skulle jag säga att det är bäst att höra med dem först. När du fått svar från Skatteverket kring hur du bör hantera detta så är det bara att återkomma, så kan vi hjälpa dig vidare med eventuellt bokföringsförslag.

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar!

 

Ska kolla med Telia Finace om jag kan föra över avbetalningen till AB på något smidigt sätt. Å andra sidan vill jag ju slippa belasta AB med löpande kostnader, vem vet hur det ser ut framgent. Har ju en slant över under 2021 så hade helst velat ta hela kostnaden i år.

 

Om det är just att den är på avbetalning (på mig) som är problemet kan jag ju utan problem lösa ut telefonen med privata pengar och sedan sälja den till marknadsmässigt pris (får kolla upp det) till AB när den är "obelånad" så att säga. Kanske den smidigaste lösningen. Dock kan jag inte dra någon moms så klart.

 

//L

Hej!

 

Inga problem. Ja det kan jag förstå, du kan ju kanske ta över avbetalningen via ditt AB och sedan lösa ut telefonen, och på så sätt få lov att dra momsen samt hela kostnaden direkt? Det är värt att kolla upp i alla fall om det går och är okej enligt Skatteverket, men ser inget hinder om nu mobilen tillhör och används i företaget. 

 

Annars är nog det sista du skriver det smidigaste för dig, dock så blir då hela beloppet en kostnad och ingen moms precis som du sade. Hör av dig som sagt när du kollat om du behöver hjälp med hur du skall bokföra det. 

 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Kollat med Telia Finance och jag kan inte föra över avbetalningen till AB, dock inga problem att betala av återstående belopp så klart.

 

Kollat blocket och modellen tycks ligga runt 9000-10000kr beg. Jag är bara intresserad av att få täckning för återstående belopp, dvs. ca 7000kr. Det borde mao inte vara över marknadspris iaf(?)

 

Hur bokför jag lämpligen denna transaktion och hur avancerat behöver "tvittot" vara?

 

Mvh Love 

Hej igen!

 

Okej vad typiskt! Jag vågar tyvärr inte svara på just det om beloppet utan det är bättre att höra med Skatteverket, kan dock inte tänka mig att det finns något hinder att ta det faktiska återstående beloppet. Det enda är då om det finns hinder att köpa mobilen av dig som privatperson innan den är helt avbetalad som sagt men det är ju bara att dubbelkolla med dem. 

 

När du väl fått svar, så beror bokföringen lite på hur du vill hantera det. Om du väljer att hantera det genom att betala ut pengarna från ditt bankkonto på företaget till dig själv privat så bokför du det som en bankkontohändelse som vanligt, motkontot blir då 5410 förbrukningsinventarier i debet samt ingen moms då. Väljer du att lägga det som ett eget utlägg du gjort, så bokför du det mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 skulder till närstående personer i kredit och mot 5410 i debet och ingen moms här heller. Kvittot behöver inte vara avancerat utan det räcker enligt reglerna för kontantkvitton, som du kan hitta en mall på här.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för all hjälp.

 

Min tanke är att lösa ut telefonen privat först så den är helt avbetald innan jag säljer den till AB isf.

 

Mvh Love