Jag har en fråga om hur jag bokför AGI och skattebetalningar korrekt.
Jag hade bokslut 31/10, det kom in en AGI för lön till mig (ensam i AB) 22/10. Betalning av skatter sker ju inte förrän nästa månad men nu ligger jag med underskott på skattekontot i min bokföring men inte på skattekontot.
Jag tycker inte jag har lyckats utläsa hur jag skall bokföra lön och skatteinbetalningar korrekt. Skulle uppskatta en kort guide.
Hej
Rent generellt så skall det fungera på detta sättet.
1. Först bokförs själva lönen upp på dagen den betalas ut t ex den 25:e i varje månad.
1930 Kredit (nettolön)
7220 Debet (Bruttolön)
2710 Kredit (personalskatt)
7510 Debet (Arbetsgivaravgift)
2731 Kredit (Skuld arbetsgivaravgift)
2. Summan av personalskatt och arbetsgivaravgift skall sedan betalas in till skatteverket och skall bokföras på det datum som betalningen sker.
1930 Bank Kredit
1630 Skattekonto Debet
3. Sist så drar skatteverket beloppen för personalskatt och arbetsgivaravgift från skattekontot och då skall saldona på 1630, 2710 och 2731 regleras. Detta bokförs på datumet som de registrerats på kontoutdraget på skatteverket
1630 Skattekonto Kredit
2710 Personalskatt Debet
1630 Skattekonto Kredit
2731 Arbetsgivaravgift Debet
Det låter som dragningarna av skatten redan redovisats i bokföringen. Vilket orsakar en obalans mellan skattekontot i bokföringen och på skattekontot.
/Joachim
Då har jag en följdfråga. Jag får automatiskt in en verifikation under 1630 "AGI med löneutbetalningsdatum", denna verkar vara det du beskriver under pkt 3. Den skulle enligt detta ligga när skatterna dras från 1630, normalt kring den 14:e i månaden. Då hade din flödesbeskrivning varit korrekt och jag hade förstått upplägget.
Har jag i något läge i lönekörningen skrivit in fel datum?? Och hur rättar jag det nu i efterhand?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.