Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Akitebolag] : Bokföra inköp av egna inventarier

Hej forumet!

 

Tänkte stämma av hur jag bokför följande scenario:

Har ett par privata prylar som jag låta bolaget ta över för att använda som förbrukningsinventarier alternativt sälja från bolaget, hur bokför jag detta?

 

Utgår från att en marknadsmässig värdering måste ske genom att stämma av på något sätt på begagnatmarknaden, samt att man inte kan dra av någon moms. Men hur bokförs inköpet?

 

Tack på förhand!

//Adde

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det stämmer att du behöver utgå från någon form av värdering precis som om du hade sålt den till någon annan. Det är viktigt att man upprättar ett kvitto/faktura mellan dig och ditt företag och skriver den informationen som krävs. Vad en faktura/kvitto bör innehålla kan du läsa om här. Det stämmer även att du inte kan ta ut någon moms på köpet i och med att du säljer den som en privatperson.

 

Själva inköpet bokförs antingen som en skuld till dig som aktieägare (2893) i kredit om du inte vill betala ut några pengar direkt, alternativt precis som vilket annat inköp som helst när det betalas. Om sakerna har ett högre värde än ett halvt prisbasbelopp samt har en ekonomisk livslängd längre än 3 år så bör dessa köp bokföras som en inventarie ( 12XX ) om man planerar att behålla dessa i företaget. I annat fall så kan man bokföra de som förbrukningsinventarier. Om man planerar att sälja de vidare så bör det bli ett varuinköp inom 4XXX kontogruppen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack så jättemycket @Josefine Johansson för ditt svar! 🙏