Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aktiebolag : Bokföra milersättning hjälp!

Hej! Jag har gjort ett jobb där min kund skulle betala min milersättning. När jag fakturerade kunden så fakturerade jag således kunden för dels jobbet men också för milersättning (25 kronor per körd mil) (två enskilda poster på fakturan) 

Men när kunden sedan betalar så kommer ju hela beloppet betalas in som en klumpsumma. Hur bokför jag milersättningen? För den ska ju som jag förstår det inte skattas för eller räknas som inkomst?

ps. Är ensam i bolaget och tar inte ut någon lön (är således inte reggad som arbetsgivare)

MVH / Frida

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Har du en enskild firma?

Allt som du fakturerar kunden ingår i tjänsten som kunden köpt och ska därför debiteras + moms. Körersättningen kan du lägga på ett eget konto om du önskar annars så lägger du den på samma intäktskonto som tjänsten du har sålt.

När du sedan gör din deklaration så lägger du till din egen körning på NE-blanketten i den rutan som avser "Kostnader som ska belasta resultatet, men som inte har bokförts". (Kanske inte helt rätt benämning på posten, men betydelsen är detsamma.

//Carina

Hej! Jag har AB!

CarinaEsp
CHAMPION

Ok, i så fall så ska du göra som jag skrev när det gäller fakturan till kund. Antar att du tar ut lön från ditt AB, då tar du med körersättningen till dig vid lönekörningen.

Hej igen:) Nu blir jag lite nervös. Jag är ensam i bolaget och tar bara ut utdelning så är inte registrerad som arbetsgivare. Jag fakturerade dels för jobbet(+moms) men i en separat post fakturerade jag för milersättning 25 kr milen men utan moms eftersom vad jag förstår ska det vara skattefritt? Har jag gjort fel? MVH / Frida

CarinaEsp
CHAMPION

Körersättning som du debiterar till kund ska du lägga moms på. Det är en del av tjänsten som du utför.