Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Svenfabian
MEDLEM

Aktiebolag eller enskild firma

Jag driver idag ett enskilt företag, vid sidan av min anställning. Företaget ger egentligen ingen vinst i nuläget. P.g.a. en del större investeringar så har resultatet varit förlust i flera år.

Samtidigt har jag stoppat in en del pengar till företaget från privata medel, främst från vinster vid fond / aktieförsäljning. Det som svider lite är att det kostar en del skatt på dessa kapitalvinster.

Skulle det vara möjligt att starta ett aktiebolag och ha verksamheten där istället och även låta fond och aktie affärerna ske via aktiebolaget. Och då kunna kvitta vinster i fonder och aktier mot förluster i resterande verksamhet?

Det finns säkert någon hållhake som omöjliggör denna lösning men jag har inte hittt någon så där direkt. Det enda jag hittade var att kapitalförluster inte fick kvittas mot vinst i verksamheten utan bara mot andra kapitalvinster, men tvärtom verkade gå bra.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att ge råd kring vilken bolagsform som passar dig bäst utan att ha full insyn i ditt företag och bokföring, så som en konsult har. Det finns fördelar och nackdelar med både aktiebolag och enskild firma, så jag skulle säga att det beror lite på. Det är självklart högre skatt och vissa personliga risker med att driva en enskild firma, medan det är mindre skatt och mindre personliga risker med att driva ett aktiebolag. Däremot så finns det fördelar så som att man inte beskattas för någon lön i den enskilda firman utan bara vinsten i bolaget, medan man beskattas för lön och/eller utdelning för att få ut pengar från aktiebolaget. Det finns också andra skyldigheter, så som att man inte får förbruka mer än hälften av sitt aktiekapital vilket kan betyda att man behöver lägga in mer kapital som aktieägare. 

 

Det finns också mer krav på det administrativa så som att man behöver upprätta en årsredovisning. Gällande om att kvitta vinster från fonder och aktier mot förluster så beror det lite på, då vissa försäljningar är ej skattepliktiga och vissa är skattepliktiga när det gäller fonder och aktier, men om de är skattepliktiga så kommer det påverka företagets skattemässiga resultat ja. Så länge det är en kapitaltillgång och inte näringsbetingade så blir vinsten skattepliktig, och förlusten hamnar i en sorts "aktiefålla". Det finns mer information om detta här

 

Om du ännu inte har någon vinst i företaget så kommer man antagligen förbruka sitt aktiekapital snabbt, vilket gör att man kan behöva återställa sitt aktiekapital till fullo. Så det finns en risk att du kan behöva lägga mer pengar under en tid när du startar aktiebolaget.

 

Mitt råd är att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig att reda ut om det är värt för dig att ombilda till ett aktiebolag nu eller om man skall vänta. 

Ha det fint!

Josefine