Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Aktiekapitalkonto 1931 som sparkonto

Hej,

 

Sedan jag startade mitt lilla konsult AB, har jag använt mitt 1920 som transaktionskonto.

På mitt 1931 har aktiekapitalet på 50k stått orört hela tiden.  Nu vill jag börja spara lite varje månad, kan jag göra regelbundna överföring till 1931 kontot eller måste jag skapa ett konto till, ett separat kontantsparkonto?

 

Mvh/P

 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om 1931 motsvarar ditt sparkonto som du har aktiekapitalet samt vill börja spara på, så är det de bokföringskontot du skall använda ja och inte göra ett nytt. Tänk på att det bokföringskontots saldo skall alltså stämma med vad du har på ditt sparkonto, dvs du behöver bokföra allt som händer på det kontot. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej, 

Jag skulle föredra att skapa ett nytt konto, som kontantsparkonto. Och därmed lämna Aktiekapitalkontot 1931 på 50k orört, man får ju ändå inte använda det. 1920 används som dagligt transaktionskonto. Går det bra?  

Mvh

P

AnnicaL
CHAMPION

Du får visst använda "aktiekapitalpengarna" - det är bara det att det måste finnas värden i bolaget som täcker upp aktiekapitalet. Det innebär att om du genererar vinst - vilket man ju hoppas - så ökar företagets tillgångar med vinsten. Om du skulle använda alla pengarna på omkostnader och inte få några intäkter kommer aktiekapitalet att vara förbrukat men det  blir ju inte fallet om du gör vinst i bolaget. Eller använder pengarna för att köpa anläggningstillgångar som behåller sitt värde.

Ok, att jag får använda "aktiekapitalpengarna" om det finns andra värden i bolaget. Men i mitt bolag får de stå orört, så länge som det är möjligt.   Så åter till min fråga, kan jag starta ett annan kontantsparkonto? I så fall vilket konto nr?

Mvh/P

AnnicaL
CHAMPION

Klart att du kan lägga till ett annat sparkonto - förslagsvis 1940 då.