Hej, jag importerar och säljer vin som varumottagare, dvs varorna blir punkskattskyldiga vid införsel och hela skatten betalas vid deklarationstillfället påföljande månad. Är det rätt att jag vid införsel bokför debet övriga punktskatter 2669 och kredit kortfristiga skulder 2499? Sedan debiteras 2499 när det betalas till Skatteverket etc.. Sedan vid försäljning så krediterar jag skattebeloppet för varje flaska på 2669 tillsammans med försäljningen, något som måste korrigeras manuellt tydligen eftersom det inte går att göra den spliten när man skapar fakturan...?
En till fråga också, när jag tar ut varuprover för säljbesök, så skall jag betala alkoholskatten, jag måste alltså boka bort den, kreditera från 2669, men vad skall jag debitera?
Tacksam för vägleding! 🙂
/Magnus
Löst! Gå till lösning.
Har tidigare låtit en auktoriserad redovisningsbyrå göra min bokföring men ska nu göra det själv istället. De har bokfört enligt följande.
Deklarationen för alkoholskatt:
D 3752 (ej momskod)
K 2660
Betalning av alkoholskatten:
D 2660
K 1939
I resultatrapporten har då alkoholskatten på konto 3752 legat som minus. Man har sedan med en verifikation (som jag ej kan hitta i de gamla pappren) bokfört alkoholskatten med samma belopp på konto 3751, positivt belopp. De har alltså tagit ut varandra och inte påverkat omsättningen. Vad skulle motkonto till 3751 kunna vara?
Bokföringen ovan har skett för ett företag med skatteupplag, man har alltså betalt alkoholskatt för det som sålt.
Nu är mitt företag istället registrerat som varumottagare och betalar alkoholskatt på det som köps in.
Funderar på om man kan bokföra enligt följande. Om jag köper öl från en grossist som fakturerar inklusive alkoholskatt behöver jag inte redovisa alkoholskatten i någon deklaration. Skulle det vara tillåtet att bokföra alkoholskatt som jag betalar till Skatteverket som inköp av en vara, genom att skapa t.ex. konto "4521 Alkoholskatt" och bokföra betalningen av alkoholskatten (1930 K, 4521 D). Jag skulle i så fall slippa krånglet med att bokföra punktskattedeklarationerna.
Tack på förhand!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.