Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Wictor
NY MEDLEM

Allmänt avdrag pga underskott i lantbruk

Hej,

Har en fundering kring allmänt avdrag av underskott i lantbruket (enskild firma).

Enskilda firman är jag, men vi är ju två i hushållet som bidrar till investeringar och arbetar på gården. Vi har bägge två inkomst i form av lön från aktiebolag och hade önskat att göra 100’kr/år i allmänt avdrag då vi första åren har stora underskott pga omfattande renovering och utveckling.

Kan min partner också göra allmänt avdrag för underskottet i min enskilda firma?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. jag rekommenderar dig att kontrollera detta med Skatteverket så att det blir rätt för er, då jag tyvärr inte kan hitta någon vägledning som kan hjälpa dig kring detta. Om man har en medhjälpande make/maka så delar man upp sitt underskott/överskott mellan dessa i skattemässiga justeringar i NE bilagan, så det är möjligt att man även kan hantera de allmänna avdraget separat också. Dock så är det allmänna avdraget för näringsverksamheten vilket bör göra att man inte kan göra det avdraget två gånger utan det är totalt sätt för näringsverksamheten. 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra med liknande funderingar. 
Ha det fint!

Josefine