Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LNB Elprojekt
MEDLEM

Ändra betalare förfallen fordran

Hej, 

har en kund som har en kvarstående skuld på en faktura sedan ca 1,5år tillbaka. Fakturan är delbetald och inte bestriden utan kunden har helt enkelt problem att betala. Nu undrar kunden om jag kan flytta över fordran till ett företag som han har, där han kan betala den direkt. Frågan är, är detta möjligt/tillåtet? Hur går jag till väga, krediterar jag den förfallna fordran och skickar en ny faktura med annan mottagare så känns det som att det kan bli fel i och med att jag tagit upp det i årsbokslut som förväntad intäkt. Med vänlig hälsning, Niklas

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Niklas!

 

Den här typen av frågor kan vara ett lite snårigt ämne som inte är helt lätt att besvara, då det finns både en lagmässig och bokföringsmässig aspekt.

 

Gällande att flytta en fordran från en privatperson till ett företag behöver du först kontrollera med Skatteverket eller en redovisningskonsult om du får flytta fordran, och därefter hur du ska hantera detta bokföringsmässigt.

 

Om senare behöver hjälp med hur du gör detta i ditt program så är du självklart välkommen att skriva in till oss.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

LNB Elprojekt
MEDLEM

Hej Tinne,

 

jag misstänkte att det inte var helt enkelt. Jag får meddela kunden så får vi se var det landar. Tack för bra svar och trevlig helg!

 

Med vänlig hälsning, Niklas