Hej!
Jag driver enskild firma och har betalat en prenumeration (Adobe Photography Plan 20GB) med egna pengar och har bokfört detta som ''inköp mot kvitto'' den 2:a December. På fakturan/kvittot står det att fakturadatum är den 2:a, men på privatkontoutdraget står det 3:e på transaktions- och bokföringsdatum.
Eftersom jag nu ej kan redigera datumet direkt i verifikationen (pga verifikationstyp och mitt bolagsform), undrar jag om jag behöver göra en korrieringsverifikation för att den skall vara bokförd korrekt?
Med andra ord, gör jag en ny manuell verifikation efter att jag har gjort en omvänd debit/kredit med korrigeringsverifikationen?
Jag använder kontantmetoden.
Tack på förhand!
Mvh
Tam
Löst! Gå till lösning.
Hej
kvittodatumet är den 2/12 så du kan låta det vara som det är. Dels så ligger datumet i samma månad så påverkar inget när det gäller moms etc. Sedan är kvittodatumet det korrekta. Det var då du fick varan eller tjänsten inköpt. Att banken sedan registerat betalningen en dag senare spelar inte så stor roll.
Så låt det vara som det är.
/Joachim
Okej, tack för svaret!
Nu har jag registrerat en annan verifikation (också inköp mot kvitto) som har kvittodatum den 25:e november, men som jag har bokfört till den 26:e pga kontoutdraget. Jag undrar om jag behöver korrigera den också eller om det är okej att låta den vara som den är?
Mvh
Tam
Hej
Ja låt den vara som den är också. Då det bara skiljer en dag och datumen är i samma månad så spelar det ingen större roll. Vill du så gör en anteckning på underlaget att bokföringsdatumet på banken är en dag senare.
Enbart händelser som hamnar i en annan månad, momsperiod eller räkenskapsår som behöver justeras.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.