Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chriskaffe
UTFORSKARE

Ändra kommande årsredovisning för en diff på 1 (EN) krona?

Slutlig skatt i AB:t blev en krona lägre än jag hade fastställt i ÅR för 2017.
När jag nu skall göra ÅR för 2018 skall jag då justera 2017 års resultat med en krona?
Skall detta följa med så jag ändrar i uppställningen "Förändring i eget kapital" också? för 1 (EN) krona? 

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka på separat verifikat
Debet 2510. 1 kr
Kredit 8910. 1 kr
Så är det rättat eftersom det är skatteskulden som ska justeras
Du ska däremot inte justera årets resultat också eftersom ovan angivna kontering medför + 1 kr i resultat

Mikael
Chriskaffe
UTFORSKARE

Tack! Självs konteringen har jag redan gjort. Men jag funderar hur jag skall göra nör jag gör den officiella årsredovisningen. Den för 2017 är ju insänd och klar

Med en krona i felaktigt resultat. I förvaltn. berättelsen under rubriken ”Förändringar i eget kapital” har jag ju fel på samma krona! Ska jag bara justera siffrorna frön 2017 så det blir rätt?

Nej. Du skall inte justera 2017, inte ens om beloppet var större än en krona. Boka den som Mikael skrev och låt den påverka 2018 istället. Aldrig röra föregående år...... Lycka till!
Chriskaffe
UTFORSKARE

Du ger mig alltid bra ovh praktiska råd!
Chriskaffe
UTFORSKARE

Måste kolla så du förstår rätt och jag fattar rätt! Jag menar inte att justera 2017 års ÅR utan snygga till 2017 års siffror i ÅR 2018 där 2017 bara är ”föregående år”!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är så du ska hantera felet /diffen i skatt, 1 kr för mycket skatt 2017 jämnas ut med 1 kr mindre 2018

Mikael
Chriskaffe
UTFORSKARE

Förlåt mitt tjatande, men.....det är inte den tekniska bokföringen som jag är osäker på!
Bokföringen är jag införstådd med, men min fråga handlar om när jag i word gör min årsredovisning till bolagsverket.
Då har jag en krona fel iden tidigare inlämnade årsredovisningen, föregående år har alltså ett resultat som är en krona högre än det som står i den årsredovisningen.
När jag nu skriver, i word, årsredovisningen för 2018 så vill jag alltså justera föregående års resultat med denna krona.
Jag ändrar bara i RR inget i BR. På så vis kan jag få summorna att stämma när jag skriver förvaltningsberättelsens "Förändringar i eget kapital.
Gör jag inget så får jag helt enkelt inte dessa summor att stämma!
I mitt yrkesliv har jag ibland jämfört , ganska stora företags årsredovisningar, och sett att de revisionsbyråer gjort justeringar om jag tar fram föregående års årsredovisning. 
Någon?

Bokningen som du gjort har ju påverkat 2018 och så bör det vara. 2017-års siffror bör vara samma som i föregående års redovisning. Så vitt jag har lärt mig så skall man aldrig ändra dessa då de är fastställda i samband med årsredovisningen året före. Möjligen om man de facto "river upp" en årsredovisning och gör om den, att det så skulle synas men det är väldigt sällsynt. Skulle 2018 påverkats i någon form som var lite större belopp så borde det istället anges i not för 2018. Så vitt jag har lärt mig så kan man, om beloppen är lite stora, rätta deklarationen (det kan man ju göra i 5 år) men bokningen blir ändå i det innevarande året. Inte det år som avses. 
Det är ju i princip lika tankesätt som nu när man skall låsa perioder i bokföringen. Hittar du ett fel nu i december men som är i januari 2018 så skall du bokföra det nu i december men rätta skattedeklarationen för januari 2018. Blir helt koko och jämförbarheten kan vi ju fundera över lääänge. Är väl Bokföringsnämnden som hittat på detta tror jag och det vete katten hur dom tänkt, om dom tänkt något. Och man kan även undra om dom någonsin jobbat med bokföring. 
Så du har ju bokfört detta 2018 och använd då dess siffror i årsredovisningen. Att 1 kr egentligen avser 2017 är faktiskt helt ointressant i det här läget. Lycka till!
Chriskaffe
UTFORSKARE

Tack för ditt tålamod och dina härliga förklaringar! 
Jag har nog hittat rätt i tankeljungeln, så det här blir bra!