Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Electra
MEDLEM

Ändra köpare på kundfaktura

Hej!

En kund vill nu att vi byter namn etc på hens fakturor till kundens företag istället för att på det viset kunna få tillbaka momsen. Senaste fakturan är ett halvår gammal och övriga fyra ligger på föregående (låsta) bokföringsår.

Har vi någon som helst skyldighet att vara kunden behjälplig med detta?

Jag tänker spontant nej.

OM vi skulle gå med på kundens önskan, är det något - förutom det praktiska krånglet - som kan ligga oss i fatet? Jag vill gärna att vi har torrt på fötterna innan jag bemöter kunden.

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det inte uppmärksammats i samband med att fakturan skickas ut och betalningen redan är utförd så har ni inte någon skyldighet att hjälpa kunden med detta. framförallt inte med de fakturorna som är från det låsta året. Sedan är ju frågan om det verkligen är företaget som beställt det från början. Är det inte så det skulle jag säga att det inte ens är tillåtet att göra på det sättet. Skulle rekommendera att ni vänder er till skatteverket också med frågan.

Fakturan från i år är möjlig att ändra då det inte påverkar resultatet för er. Det enda som ni kan behöva göra utöver att kreditera och skicka ut en ny faktura är att eventuellt redovisa om momsrapporten för den perioden.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Tack så jättemycket för ditt svar! Vi kommer inte att vara kunden behjälplig. 

/Heléna