Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia_
UTFORSKARE

Ändra momskod på konto

Hej,

Jag har (på grund av okunskap) lagt in momskod 48 på konto 1210, eftersom jag trodde att det skulle göra det enklare med momsredovisningen. 

 

Nu har vi köpt in maskiner från Kina, och jag har bokfört fakturan, men när jag tar ut en ny momsredovisning blir beloppet i ruta 48 fel (det visar hela summan på konto 1210). 

 

Jag har nu ändrat på momskoden på konto 1210 till "ingen momskod", men det ser inte ut som om det påverkar den redan bokförda fakturan. Ska jag skapa en ändringsverifikation för att få ordnat upp i det här?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att en ändring på ett konto i kontoplanen inte påverkar det du redan har bokfört. Det finns konton man vill ha inställda med en specifik momskod som den vanligaste. Sedan kan man byta ut momskoden på de händelser som inte skall ha den förinställda momskoden när man bokför.
Det skulle mest troligt skapa en mängd fel i bokföringen om ändringen i kontoplanen skulle påverka det som redan bokförts.

Du gör precis som du skriver en korrigeringsverifikation där du tar bort momskoden på den bokförda händelsen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Hej!

Tack för tydligt svar, det låter ju helt logiskt (nu när du säger det) att ändringarna inte kan påverka det som jag redan har bokfört 🙂

 

En fråga om själva korrigeringsverifikationen:

 

Just nu ser bokföringen ut så här: 

KONTO 

DEBET 

KREDIT 

1210 – maskiner (momskod 48) 

 

XXX KR 

 

1931 - företagskonto 

 

 

XXX KR 

 

 

Ska jag först skapa en korrigering med momskod så här: 

KONTO 

DEBET 

KREDIT 

1210 – maskiner (momskod 48) 

 

 

XXX KR 

1931 - företagskonto 

 

XXX KR 

 

 

 

Och sen en ny verifikation utan momskod: 

KONTO 

DEBET 

KREDIT 

1210 – maskiner (ingen momskod) 

 

XXX KR 

 

1931 - företagskonto 

 

 

XXX KR 

 

Blir det riktigt och logiskt?

Hej

Du har angett korrigeringarna helt korrekt. Jag tänker dock skicka med ett tips på hur du på ett enklare sätt kan ta hjälp av eEkonomi och få hjälp med korrigeringen. Då kommer du arbeta i systemet som det är tänkt. Konteringarna du bifogat är dock helt korrekta men skapar lite mer arbete än vad som behövs. 

Du har ett antal fördelar med att använda systemet korrigeringsfunktion. Dels behöver du inte göra två nya verifikationer och samtidigt så får du hjälp med fördelningen av debit och kredit i alla fall delvis. Systemet kommer även hänvisa till vilken verifikation du rättar till.

Du gör det på följande sätt

* Gå in under Bokföring > Verifikationer och leta rätt på den verifikationen du redan bokfört mws momakos 48.
* Klicka på själva raden med just den verifikationen.
* Ute till höger skall ha en knapp Åtgärdet som du trycker på och väljer skapa korrigeringsverifikation. 
* Markera rutan att du vill korrigera enbart konto 1210 och skriv sedan in konto 1210 på nytt på den aktiva raden och ta bort momskoden.

* Spara korrigeringen.

Bifogar en bild på hur det jag skrivit ovan ser ut inne i eEkonomi.

 

Systemet kommer då skapa en korrigeringsverifikation åt dig enbart som ser ut på följande sätt,  samtidigt som den hänvisar till vilken verifikation du har rättat.



Ha det fint
Joachim


 

Tack så mycket! Nu förstår jag bättre hur korrigeringsverifikationerna funkar 🙂

 

Men en ny följdfråga: Felet hör till förra momsperioden, men när jag nu tar ut en momsredovisning för den perioden står det fortfarande fel siffror i fält 48. Jag antar att det är för att den bara ser på verifikationerna från perioden (och inte min korrigering från i dag). Går det att rätta upp i detta? Eller borde jag kontakta Skatteverket för att fråga dem hur de vill att jag ska deklarera det här?

Hej

Den momsen du redovisat i den tidigare perioden kommer justeras i den momsrapport du skall redovisa nu. Så det blir en rättning av den tidigare momsperioden i innevarande period istället. Totalt sett kommer det bli korrekt även om det sker i olika momsperioder.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim