- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Angett fel datum i betalningen på leverantörsfaktura på förra räkenskapsåret
Hej!
Jag är ny på detta, och skulle bokföra in ett missat varuinköp på förra räkenskapsåret (2024), vilken jag först lade in som leverantörsfaktura på det datum varorna köptes in - och sedan registrerade jag betalningen. Jag lyckades klanta mig och betalningen blev satt till dagens datum, men leverantörsfakturan betalades förra året 2024-05-28. Nu blev fakturan/betalningen bokförd på 2024-12-31 eftersom programmet tror att det var en kvarvarande lev faktura som betalades på nästa år.
När jag försöker ändra datum går det givetvis inte. Jag antar att jag behöver skapa en korrigeringsverifikation men hur gör jag detta? Såhär ser konteringen ut:
1465 - Lager av varor VMB D - 3 180,00
5700 - Frakter och transporter (gruppkonto) D - 10,00
2440 - Leverantörsskulder K - 3 190,00
Om jag klickar på den relaterade verifikationen för betalningen så kan tyvärr jag bara ändra på konton och inte själva datumet.
Vilken verifikation är det jag ska korrigera och hur gör jag?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
För att förtydliga så är allt rätt på leverantörsfakturan - men jag har satt fel betaldatum på betalningen av den.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Förmodar att du lagt in detta via en manuellt inlagd verifikation eftersom du fått in den på fel datum?
I så fall bör det gå att Skapa en korrigeringsverifikation av den alternativt att du lägger in två nya manuella verifikationer.
En på samma datum som den felaktiga verifikationen och en ny på rätt datum.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja precis, tack snälla! 🙂